Är du medarbetare på Tillväxtverket? Logga in och se mer. Logga in
Skapa innehåll till Utvecklingsguiden
Här nedan hittar du information om vad du behöver göra när du vill skapa innehåll till Utvecklingsguiden.
Vad är Utvecklingsguiden?
- Utvecklingsguiden är en metodlåda för kommuner och regioner som vill satsa på utveckling utan att behöva tänka ut allt från början.
- Den är utvecklad i tjänstedesign och sätter användarens behov i centrum
- Utvecklingsguiden innehåller tre delar: exempel från verkligheten (så har andra gjort), konkreta metoder (så här gör du) och trender/analyser (så håller du koll på omvärlden, under arbete)
- Användaren söker upp metod utifrån nio utmaningar. De är service, företagsklimat, kompetensförsörjning, attraktionskraft, samhällsplanering, samverkan, förenkling, digitalisering och hållbarhet
Vill du bidra med innehåll? I så fall gäller det här!
- Metoden ska vara konkret, neutral och möjlig för andra att använda
- Metoden står på egna ben och kan lyftas ur ett större sammanhang
- Det finns ett gott exempel som visar hur metoden har använts
- Metoden är relevant för målgruppen, alltså kommuner och regioner
- Metoden kan användas för att möta minst en av de nio utmaningarna, se ovan
- Om du vill ta fram en film och/eller sponsra inlägg i sociala kanaler, säkerställ finansiering
Testa din idé och skapa innehåll
Förbered
- Testa din idé med någon i redaktionsrådet
- Kontakta projektägare och hör om de vill bidra (bakgrund, intervju och eventuellt film)
- Gå igenom checklistan för innehållsproduktion
Genomför
- Samla in information om metoden och hur den använts. Ta hjälp av projektägaren och fyll i mallen för problem och effekter
- Genomför intervju
- Filma om förutsättningar finns
Sammanställ
- Sammanställ metoden i mallen för metodartiklar
- Beskriv hur metoden använts i mallen för exempelartiklar
- Kontakta redaktionsrådet för återkoppling och publicering
Sprid och följ upp
- Kontakta projektägaren för information och för att hjälpas åt att sprida i sociala kanaler
- Prata med kommunikation för spridning i våra kanaler
- Kontakta redaktionsrådet för att följa upp kännedom och tillämpning av metoden
Kontakt
Det här är redaktionsrådet
Cecilia Bertilsson, Christina Imander, Liv Edström, Maria Engström, Olof Billebo och Serena Bonato.