Tillväxtverket

Var noga med ditt filmmanus och paketera det rätt

Vi använder ofta och rätt enkelt film, som ett sätt att visa på resultat från vår verksamhet till exempel. Det är lite knepigare att lista ut hur man lockar tittare till sin film och även få dem att dela den vidare. På enheten Regionala miljöer har man producerat ett par filmer, som ett sätt att visa på resultat inom service­utveckling i gles- och landsbygd. Främst en av filmerna har fått mycket bra spridning, speciellt i sociala media. Så hur gjorde de för att lyckas så bra?

Li

Li Zakrisson, projektledare för arbetet, besvarar några frågor om hur de arbetade med filmerna och speciellt filmen En tur som ger utdelning i Munkedal.

Vad skulle du vilja säga var nyckeln till den goda spridningen?

– Jag skulle vilja säga betydelsen av att paketera resultatet rätt. Att lyfta resultaten professionellt oavsett plats. I vårt fall var det extremt noga med att undvika den så kallade nidbilden av landsbygden med elände och butiksdöd. Vi jobbade därför noggrant med manus och bildval.

Kan du mycket kort berätta om hur ni tänkte, arbetade och samarbetade i projektet?

– Vi ville komma ifrån broschyrer som ingen läser och försöka hitta ett sätt att beröra och göra avtryck. Därför bestämde vi oss för att göra filmer. Vi använde oss av några nyckelbegrepp som företagande, näringsliv och professionalitet som ledord för att lyfta servicens betydelse för gles- och landsbygd och satte manus utifrån de insatser som gjorts tidigare. Dena Fogelqvist på Kommunikation såg till att detaljerna kring vår varumärkesplattform blev rätt och var ett bra stöd när vi avropade Shortcut som producenter för filmerna. Därefter följde ett väldigt bra samarbete med Shortcut som var lyhörda kring vår målbild.

Men att jobba mot kommunerna, i det här fallet Munkedal, hur fungerade det?

– Vår ambition var att lansera filmen i rätt sammanhang för att förstärka budskapet. I de sammanhang vi har visat filmen har vi oftast haft tillfälle att prata om innehållet också. Vi planerade även för lanseringen av filmen, tillsammans med den deltagande parten, i det här fallet Jan- Erik Larsson i Munkedal. Ett samarbete som gav mersmak inför framtiden. Att jobba med rörlig media är ett effektivt sätt att förmedla kunskap så länge innehållet sätter fokus på hur och varför.

Se filmen En tur som ger utdelning i Munkedal på youtubelänk till annan webbplats

Fakta

Tre exempel på hur filmen, En tur som ger utdelning i Munkedal, exponerats och delats fram till nu:

  • Över 2 000 gånger på youtube
  • mer än 2 100 har delat en länk från tidningen Lands facebook-sida
  • reportage i den tryckta tidningen Land som är landsomfattande och även i den lokala tidningen.

Filmen har också fått spridning genom att Mercedec Benz uppmärksammat att en av deras bussmodeller användes i filmen. Mercedes fann storyn om Handlarrundan så pass bra att de tagit den vidare på sin webb och där länkar till vår film med faktaruta om det piloprojekt som Munkedal deltog i.

Läs Mercedes-Benz artikellänk till annan webbplats