Tillväxtverket

Mitt Europa – så gör EU nytta i Sverige

Den 6–14 maj genomförs kampanjen ”Mitt Europa” för första gången i Sverige. Ett 80-tal svenska EU-projekt öppnar dörrarna för allmänheten, från Jokkmokk i norr till Malmö i söder.

Illustration Mitt Europa

Planeringen av Mitt Europa-kampanjen började för vår del redan hösten 2016, men extra skjuts fick arbetet av ett besök här på Tillväxtverket i januari av Mieke Cornet - De Vries och Marianne Schrama, EU-kommunikatörer från Nederländerna. De hade redan deltagit i kampanjen i flera år och samlat på sig erfarenheter som de ville dela med sig av till oss nybörjare på området.

De församlade deltagarna på mötet i januari bävade något inför uppgiften att samla ihop projekt från alla de fyra struktur- och investeringsfonderna i Sverige och från olika delar av landet. Det visade sig ändå gå ganska bra.

– Vi är väldigt stolta över att så många projekt har anmält sig och att vi har fått en så god spridning. Nu gäller det bara att besökarna kommer också, säger Birgitta Rhodin, EU-kommunikatör på Tillväxtverket som projektleder kampanjen.

Mitt Europa eller Europe in my region

Mitt Europa eller Europe in My Region som kampanjen kallas på engelska är en informationssatsning över hela EU som ger EU-stödda projekt möjlighet att visa sin verksamhet. År 2016 deltog mer än 2 500 projekt i 23 länder, med över 400 000 besökare.

Tanken är att kampanjen ska visa på den bredd av aktiviteter och möjligheter som finns till exempel till hållbarhet, nya jobb och nya företag och hur varje projekt bidrar till samhällsutvecklingen.

På webbplatsen eufonder.se kan du se vilka projekt du kan besökalänk till annan webbplats

Vi som arrangerar kampanjen, i samarbete med Europeiska kommissionen, är Tillväxtverket, Jordbruksverket, Svenska ESF-rådet, Leadergrupperna, Interregprogrammen, och Landsbygdsnätverket

Innehållsansvarig: Malin Osterman Hallare och Birgitta Rhodin