Tillväxtverket

KUL sommartipsar

Nu är sommaren här. Och semestern! Personalföreningen KUL kan inte låta bli att lista några personliga tips, när KUL-aktiviteterna tar paus.

Vi har haft en mycket aktiv vår och KUL är inget undantag. Flera digitala föreläsningar har vi kunnat genomföra och några aktiviteter även äntligen på plats! Vi har lärt om söderslang, rabarber och om Albert Engstöm. Katrine Marçals föredrag om hur vi värderat kvinnors innovation genom historien drog rekordpublik på över hundra deltagare. Kom gärna med förslag du också.

Nu släpper vi kalendern, men inte upplevelserna. Därför kommer här några sommartips, från oss alla i styrelsen och en stor del av landet. Trevlig sommar önskar KUL!

Cecilia Bertilsson, ordförande

Sommarens kulturupplevelse: Open art i Örebro, Lars Lerins Sandgrund i Karlstad och fyra dagars rundtripp i Värmland med mitt kultur- och upplevelsegäng.

Äntligen tid att läsa! Konstigt nog handlar båda mina böcker om 80-talet. Nikes bok av Agnes Lidbeck utspelar sig på Österlen och Shuggie Bain av Douglas Stuart beskriver en rätt tuff uppväxt i Glasgow.

Sommarens sporthändelse: Det är mitt hopp från bryggan i Kalmarsund.

Hemestertips/svemestertips: Har man inte åkt Kinnekullebanan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., är det ett hett tips. Utsedd till Sveriges vackraste tågsträcka.

Filip Ingelström Mahrs, vice ordförande

Sommarens kulturupplevelse: Skulle blivit Ulf Lundell i Göteborg den 5 augusti men har då lite andra åtaganden. Ska bli pappa. Får bli läsning i tuff konkurrens med mina tänkta besök på de jämtländska kruskalasen.

Äntligen tid att läsa! Kanada av Richard Ford och Kunskap som känns av Lars Strannegård.

Sommarens sporthändelse: Då FIFA bestämde sig för att välja pengarna och flytta fotbolls-VM från sommaren så får mina sporthändelser i sommar bli fler och längre löprundor.

Hemestertips/svemestertips: Vår största nationalpark, Padjelanta. Långt bort, vackert, vidsträckt, och lite folk, men undvik fruntimmersveckan för då är det blött och myggigt.

Ulrika Kämpe, sekreterare

Äntligen tid att läsa! Jag tar mig alltid tid att läsa, oavsett säsong! Blandar både pappers- och ljudböcker. Rekommenderar starkt bokserien om kriminalkommissarien Ewert Truut av Dag Öhrlund. Uppläsaren Stefan Sauk har också en mycket bra berättarröst.

Sommarens sporthändelse: Sport är inte direkt mitt område, men det får väl bli aktiviteter tillsammans med hundarna 😉 Tipsar andra hundägare om att det finns hundparker på många ställen i landet, ett mycket bra alternativ om man inte har egen gård eller tomt. Här runt Östersund finns det en norr om stan och en i Ås.

Hemestertips/svemestertips: Jämtland är alltid vackert, men jag slår ett slag för Västra Jämtland, särskilt Kallbygden! Såååå fint! Sen är det väldigt många loppisar runt om i länet, ofta kombinerat med ett kafé, fantastiskt kul!

Maria Ljung-Westin, kassör

Sommarens kulturupplevelse: Sommaren är en intensiv period med många spännande lokala kulturevenemang. Kanske blir det även ett besök på Storsjöyran i år!

Äntligen tid att läsa! Jag har alltid en god bok i lurarna på hundpromenaderna men på semestern läser jag på riktigt. Det blir entreprenören och fd elitfotbollsdomaren Jonas Erikssons bok Korthuset, en inspirerande person med många bollar i luften (haha).

Sommarens sporthändelse: Lära mig spela padel – efter ett års intensivt arbete har vi fått en bana i byn. Med näst intill obegränsad tillgång till bana finns möjligheter även för mig!

Hemestertips/svemestertips: Först ut är hemestertips från vackra Ragundadalen, här finns helt osannolika Döda Fallet som nu fått status som utgångspunkt för Geopark Indalsälven. Ett spännande initiativ som också fått stöd från Tillväxtverket.

I sommar blir det även en tur till den helt underbara lilla pärlan Ulvön vid Höga Kusten och när vi är i grannlänet Västernorrland tar vi en tur till Skuleskogens Nationalpark. Riktigt glad blir jag om vi där även kan få lyssna på Tomas Ledin på Skulebergets Naturscen.

Per Olof Remmare, konstansvarig

Sommarens kulturupplevelse: Eftersom jag tillbringar en stor del av sommaren i norra Småland och södra Östergötland blir det flera natur- och kulturupplevelser på hemmaplan. Med åren har jag insett hur mycket som finns att uppleva i trakterna. Är du intresserad av natur, kultur, fiske, jakt, bad och båtsport är Sommenbygden ett måste :-)

Äntligen tid att läsa! För två år sedan påbörjades utgivandet av en trilogi som tilldrar sig i trakten av sjön Sommen, ”Sommar vid Sommen”, ”Vinter vid Sommen” och ”Vår vid Sommen”. Böckerna är skrivna av Camilla Dahlson, bördig från Boxholm och hör till kategorin feelgood. Alla här pratar om dem – men jag har faktiskt inte läst dem ännu ... i sommar ska det bli av.

Sommarens sporthändelse: För mig blir det att följa insjökappseglingarna på Sommen.

Hemestertips/semestertips: Destination Gränna – Visingsö. Missa inte kaffestugan uppe på Grännaberget och njut gärna i kvällssolen av deras här i trakten ”världsberömda” räkmackor. Kulturstaden Eksjö. Missa inte Lennarts konditori vid torget och Albert Engströmsamlingarna på Eksjö museum.

Ett annat spännande utflyktsmål är Skurugata och Skuruhatt sydost om Eksjö. Här spelades en gång i tiden delar av filmen Ronja Rövardotter in. Från ”Hatten” har du en milsvidd utsikt över de djupa småländska skogarna som Albert Engström så flitigt skildrar i flera av sina verk.

Maria Engström, vice konstansvarig

Sommarens kulturupplevelse: Tillsammans med byalaget påbörja renoveringen av förfädernas skvaltkvarn från 1700-talet vid badhusbäcken i Kälom Offerdal. Hoppas även få uppleva lite mer nutida kultur i form av lokala konstutställningar och kanske en sväng på Storsjöyran.

Äntligen tid att läsa! Har två böcker redo så här långt, Stål av Silvia Avallone som en god vän rekommenderade och sen tänkte jag passa på att läsa Korpelarörelsen - Torndedalska öden och äventyr av Bengt Pohjanen.

Sommarens sporthändelse: Samma sak varje år - jag och min far tävlar om vem som rensar flest fåror i potatislandet.

Hemestertips/svemestertips: Ansättån Canyon i Hotagen Krokoms kommun, perfekt dagsutflykt om man är i krokarna. Lättillgängligt, trolskt och många vattenfall.

Julia Listrup, webbansvarig

Sommarens kulturupplevelse: Molly Sandén på Borgholms Slottsruin, kanske också tid att gå på Capellagårdens sommarutställning i Vickleby. Båda på min barndomsö, Öland.

Äntligen tid att läsa! Alla böckerna som ligger under nattduksbordet. Förhoppningsvis en eller två i alla fall.

Sommarens sporthändelse: Att inte springa den vanliga löprundan!

Hemestertips/svemestertips: Sommaren 2020 var vi ett kompisgäng som utgick från Varberg och vandrade till Åkulla bokskogar, en natt där, en natt ute på Hallandsleden utan för Ullared, en natt på vandrarhemmet i Fegen och tre dagars paddling på Fegen. Fint!

Henrik Nordström (ESF-rådet), webbansvarig

Sommarens kulturupplevelse: Besöka den anrika staden Lucca med sevärdheter (Toscana)

Äntligen tid att läsa: Blir ljudbok. ”Otid” av Erik Axl Sund.

Sommarens sporthändelse: Att jag lyckas ta mig igenom 4-5 padelmatcher med hälsenorna i behåll. Samt såklart tjejernas fotbolls-EM och jakt på medalj.

Svemestertips: Ät gott! Lev väl! Imorgon är en annan dag …