Tillväxtverket

Check in för EU-byråkrater

Check in för EU-byråkrater är ett informellt morgonmöte för främst handläggare och projektrådgivare inom EUs regionalfond. Ungefär var tredje vecka träffas alla intresserade i ett 20 minuter långt möte på ett särskilt tema. Vi ställde tre frågor till initiativtagaren Linnea Hagblom.

Linnea Hagblom

Linnea Hagblom

Check in för EU- byråkrater är ett lättsamt lite pod-inspirerat möte utifrån olika teman. Linnea Hagblom bjuder varje gång in en kollega för att småprata och utbyta tankar, högt och lågt. Mentifrågor blir lite av en temperturmätare och ett sätt att få kontakt med alla de som deltar. Några exempel på teman som hittills dykt upp är kommunikation, uppstart av året och introduktion för nya kollegor. 

Vad går mötet ut på?

Tanken är att samlas, ta en kort fika ihop och se vad som diskuteras runt om i landet. Inte bara inom Regionalfonden. Jag vill skapa ett utbyte internt och sprida positiv energi och visa på på allt det vi gör. Vi sitter ju med gemensamma utmaningar och försöker ta oss igenom samma djungel, och det kan kännas lite ensamt på hemmakontoret ibland. Det här är ju ingen formell informationskanal utan snarare ett utrymme för reflektion och att landa i vad som sker just nu, kollegor emellan. Med en ödmjuk ingång, vi har många frågor utan svar.

Varför startade du Check in för EU-byråkrater?

Jag blev inspirerad av det som gjordes inom Korttidsuppdraget och att en kollega till mig, Jasmine, sa att såna möten kan ju vi också ha, så jag testade. Jag såg också ett behov av mer gemenskap i dessa digitala tider och var nyfiken på vad andra gjorde på sina enheter. Det här blev ett sätt att jobba med det, kollegor emellan.

Vad händer framöver?

Min bild är att många har uppskattat den positiva energin. Det har varit jätteroligt att få det här utbytet med kollegorna runt om i landet och jag vill passa på att tacka alla som varit med så här långt. Nu går jag snart på föräldraledighet och hoppas att någon annan vill ta det här vidare. Lite intresse har det varit norrifrån, men vi får se vart det tar vägen. Hör av er till mig om ni vill ha mina erfarenheter!

Vill du leda Check-in för EU-byråkrater?

Kontakta Linnea Hagblomlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster