Tillväxtverket

Tips för en bra arbetsmiljö vid hemarbete

De flesta gör nog allt de kan för att ha en bra arbetsmiljö hemma nu när vi arbetar hemifrån på grund av coronaviruset. Men ibland är det bra med tips och påminnelser. Vad är viktigt att tänka på då? Hur håller man kontakten med sina kollegor? Hur håller man isär arbetslivet och det privata? Här tipsar HR om några punkter att ha i åtanke.

  • När du arbetar hemma finns en risk att gränserna blir otydlig mellan arbete och fritid. Försök att ha rutiner som vanligt och en bibehållen dygnsvila (11 tim enligt arbetstidslagen).
  • Vi har olika förutsättningar i vår hemmiljö men du ansvarar för att din arbetsplats är säker och inte medför hälsoproblem. Fundera på hur du till exempel kan sitta ostörd och vid behov, ha bra belysning, variera din arbetshöjd. Har du inte höj- och sänkbart bord hemma kan det gå bra med en låda eller en hög med böcker, prova dig fram. Koppla till storskärm om sådan finns. Om du ser en risk i din hemmiljö ska du berätta det för din chef så att ni tillsammans kan ta ett arbetsmiljöansvar. Ha gärna regelbundna avstämningar.
  • Ta lunch och fikapauser precis som om du var på jobbet – glöm inte att äta och dricka!
  • Boka video/telefonmöten med dina kollegor, gärna varje dag. Det är bra för ditt välmående att ”träffa” andra, särskilt om du har mycket ensamarbete.
  • Fortsätt använda terminalglasögon eller andra hjälpmedel som underlättar för dig i arbetet.
  • Ta pauser och rör dig ofta. Gör lite paus-gympa!
  • Ta även gärna promenader innan, på lunchen eller efter arbetsdagen. Förutom att det är skönt att komma ut och röra på sig minskar fysisk aktivitet eventuell stress.
  • Känner du dig sjuk och undrar om du behöver ringa vården? Då kan du göra det här självskattningstestetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster för att se om du kan egenvårda dig eller behöver kontakta vården.