Tillväxtverket

Kom igång med dator och telefon

Här hittar du allt du behöver för att komma igång med din dator och telefon. Du får också en överblick av våra standardverktyg och hur de är tänkta att användas.

Dator, telefon och glasögon

Här har vi också samlat några praktiska saker som det kan vara bra att göra tidigt. Sist, men inte minst, får du veta hur du kan lära dig mer om våra arbetsverktyg och få hjälp om instruktionerna inte räcker till.

Kom igång med din mobil

Med hjälp av denna guide kan du få igång din telefon. Har du frågor, prata i första hand med din fadder eller någon kollega på din enhet. Kan de inte hjälpa dig, se rubriken Support längre ner på denna sida.

1. Starta din telefon

Stoppa inte i SIM-kortet ännu.

2. Följ guiden "Ställ in din iPhone".

När du har genomfört alla stegen i guiden har du installerat Telia Touchpoint Plus för telefonen (app för interna samtal), Microsoft intune-företagsportal (app för nedladdning av Office365-funktioner) och vårt mejlprogram Outlook.

Gå till sidan Ställ in din iPhonelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

3. Sätt i SIM-kort

Sätt i SIM-kortet och knappa in pinkoden. Nu är telefon klar att använda. Det återstår dock några steg innan din telefonen fungerar effektivt.

4. Gå in i appen Företagsportalen

Här laddar du ner de appar du behöver för ditt arbete.

5. Konfigurera Outlook

Gå till sidan Mailsynk i telefonenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

6. Optimera Touchpoint Plus

Via Touchpoint kan du enkelt hitta telefonnummer till kollegor, koppla ur telefonen, se vem som ringt och lyssna av telefonsvar. För att Touchpoint ska fungera optimalt - följa guiden "Touchpoint - skicka ut välkomst-sms".

Gå till sidan Touchpoint - skicka ut välkomst-smslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

7. Behöver du fler appar - skaffa ett Appel ID

Om du ska ha fler arbetsrelaterade appar behöver du skaffa ett Appel ID med din arbetsmejl. Instruktion för detta finns på sidan "Apple-ID och övrig support för iPhone och iPad".

Gå till sidan Apple-ID och övrig support för iPhone och iPadlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kom igång med din dator

1. Logga in

Logga in i din dator och på ditt konto på medarbetarsidorna. Du får inlogg och lösenord av din fadder.

2. Ändra lösenordet

Ändra ditt lösenord till ett personligt lösenord. Gå till sidan Verktyg och välj "Byt lösenord i KAP" i rullisten.

Gå till sidan Verktyg

Bra jobbat, nu är du igång!

Läs mer om de verktyg du kan nå via din dator under rubriken Våra standardverktyg nedan.

Våra standardverktyg

Här är en överblick av våra standarverktyg och hur de är tänkta att användas.

Medarbetarsidorna - ett öppet intranät

Medarbetarsidorna här på tillvaxtverket.se är vårt intranät. De flesta sidor är öppna för alla besökare på tillvaxtverket.se. Här hittar du till exempel interna nyheter. Ta för vana att ta del av dem varje dag.

Vi vill också tipsa om funktionen "Söker du någon". Här kan du förstås söka på namn, men också på enhet och arbetsuppifter. Läs mer om vår interna kommunikation under ingången Bra att veta för ditt arbete här på sidan Nyanställd.

Yammer - internt Facebook

Yammer fungerar som ett internt "Facebook" för Tillväxtverket. Gå gärna med i grupper som intresserar dig och bidra med din kompetens.

Sharepoint - samarbetsplattform

Sharepoint är vår gemensamma samarbetsplattform där alla Sharepoint-grupper finns. I Sharepoint kan arbetsgrupper inte bara spara gemensamma dokument utan även arbeta i samma dokument. Det är ägaren av gruppen som kan lägga till dig som en deltagare i gruppen.

OneDrive - personlig arbetsyta

OneDrive är din personliga arbetsyta. Här sparar du som regel ditt eget arbetsmaterial.

H och K - för känsliga uppgifter

Om du har arbetsmaterial som innehåller känsliga uppgifter, till exempel känsliga personuppgifter, så sparar du det i mappen "Personlig konfidentiell info (H: ) Du når H via Utforskaren.

Gruppers gemensamma känsliga uppgifter sparas i mappen "Delad konfidentiell info (K: )" Du hittar denna mapp via Utforskaren om du ingår i en arbetsgrupp som hanterar känsliga uppgifter.

OneNote - digital anteckningsbok

OneNote är din digitala anteckningsbok, som också kan delas med andra. Säkerställ att dina anteckningar i OneNote sparas i molnet på "http:" och inte lokalt på datorn.

Outlook - mejlprogram

Vi använder mejlprogrammet Outlook.

Skype - chatt

Skype använder vi som en chatt. Tips för dig som arbetar på ett aktivitetsbaserat kontor: Ange var du sitter i Skype så hittar dina kollegor dig lättare.

Starleaf - videokonferens

Starleaf är det systemet vi använder för videokonferens. Med hjälp av Starleaf kan du ansluta till ett möte från olika plattformar - till och med din telefon.

Övriga verktyg

Behöver du verktyg som du inte har fått behörighet till? Diskutera frågan med din fadder eller chef. En lista på verktyg och systemansvariga finns under rubriken Behörigheter på sidan IT-system och program.

Gå till sidan It system och program

Bra att göra tidigt

Skapa mejlsignaturer

Det är viktigt att vi har lättlästa, informativa och enhetliga avsändarsignaturer. Instruktioner för mejlsignaturer finns på sidan Mejl - Outlook.

Gå till sidan Mejl- Outlook

Lär dig boka mötesrum

Mötesrum bokas via Outlook. Instruktioner finns i Support online på sidan Boka ett konferensrum.

Gå till sidan Boka ett konferensrumlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Lägg till dina närmsta kollegor på Skype

Lägg till de kollegor du enkelt vill kunna chatt med. Instruktioner finns i Support online på sidan Sök efter en kontakt.

Gå till sidan sök efter en kontaktlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Registrera din tagg så att du kan skriva ut

Innan du kan använda skrivarna behöver du registrera din tagg. Instruktioner finns i Support online på sidan Registrera tagg.

Gå till sidan Registrera tagglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Lär dig arbeta på distans med din Tillväxtverksdator

Har du internetanslutning och din jobbdator så kan du enkelt arbeta på distans. Instruktioner finns i Support online på sidan Vpn för Tillväxtverket-dator.

Gå till sidan Vpn för Tillväxtverket-datorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Se över din personliga telefoni-profil

Din personliga telefoniprofil vägleder receptionen när de ska koppla samtal och dina kollegor när de ska hitta rätt person internt. Se över dina uppgifter där genom att följa instruktionerna under Uppdatera din personliga profil på sidan Telefoni

Gå till sidan Telefoni

Lär dig mer och få support

Lär dig mer om våra standardverktyg

Du kan lära dig mer om många av våra standarverktyg med hjälp av korta introduktionsfilmer och via vägledningar i utbildningsportalen Lexicon365. Läs mer på sidan Utbildning och support i Office 365. Den når du via länken nedan och via ingången Verktyg här på Medarbetarsidorna.

Gå till sidan Utbildning och support i Office 365

Support online - för frågor om IT och telefoni

Via support online hittar du svar på vanliga frågor kring IT och telefoni. Du når supporten via ingången Verktyg på Medarbetarsidorna. Välj Support online i rullistan. Nedan finns en länk direkt till supporten. Se särskilt ingången Ny på jobbet i toppmenyn.

Gå till sidan Support onlinelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Superanvändare - kollegor som kan hjälpa till

På varje kontor finns personer som är utbildade till så kallade superanvändare. De kan svara på många av dina frågor om vår IT-miljö. Läs om våra superanvändare under fliken Superanvändare på sidan Support.

Gå till sidan Support

Fortfarande problem?

Har inget av ovanstående hjälpt dig? Lägg in ett ärende i Easit.

Fungerar inte din dator alls? Ring IT-support. Läs om Easit och IT-support på sidan Support.

Gå till sidan Support

Privat användning av IT-utrustning

Tillväxtverkets IT-utrustning är redskap som vi förfogar över för att kunna göra vårt arbete. Som princip är det därför inte tillåtet att använda utrustningen för att hantera information som inte är arbetsrelaterad. I begränsad omfattning kan den dock användas för privata, icke kommersiella ändamål. Läs mer på sidan Privat användning av IT-utrustning.

Gå till sidan Privat användning av IT-utrustning