Tillväxtverket

Friskvård

Som anställd på Tillväxtverket erbjuds du en friskvårdstimme i veckan samt ett årligt friskvårdsbidrag. Syftet är att främja en bättre hälsa, fysisk kondition, styrka eller avspänning.

Friskvårdstimme

Friskvårdstimmen, som tidredovisas, ska tas ut under eller i direkt anslutning till den ordinarie arbetstiden. Du väljer själv om du vill ta ut en hel timme åt gången eller dela upp den i till exempel kvartar.

Friskvårdsbidrag

Du erbjuds ett friskvårdsbidrag på 2000 kronor/kalenderår. Du som är nyanställd får 500 kronor/kvartal från och med det kvartal du anställs i. Arbetar du deltid är friskvårdsbidraget i förhållande till din deltidsprocent. Exempel: Du arbetar 80 procent, då får du 1600 kr/kalenderår.

För utbetalning av friskvårdsbidrag

Du registrerar själv ditt utlägg i Primula/Min sida/resor o utlägg. Kvitton ska bifogas i ärendet i Primula under Medd/bil. Där behöver du även skriva ut en utläggsbilaga som du fäster dina kvitton på. Glöm inte att till sist klicka på Skicka för att det ska registreras i Primula.

Utläggsbilagan med dina kvitton lämnar du till din administratör.

Av kvittot ska framgå vem du är, vilken aktivitet som avses, säljaren av friskvården, datum och momsuppgift.

Ersättning utbetalas i samband med närmast kommande lönutbetalning, under förutsättning att du har skickat registreringen i Primula senast den 10:e i varje månad t o m november, se nedan.

Du som betalar din friskvårdsaktivitet via autogiro ska kunna uppvisa avtalet du ingått med anläggningen samt ett kontoutdrag från din bank som visar att pengarna dragits från ditt konto, alternativt att din friskvårdsanläggning kan verifiera att dina inbetalningar gjorts.

OBS! Senast den 30 november ska underlagen vara inskickade för att årets bidrag ska kunna betalas ut med decemberlönen. Det är inte möjligt att få friskvårdsbidraget utbetalt retroaktivt efter årsskiftet.

Exempel på godkända friskvårdsaktiviteter

Bidraget får användas till aktiviteter som av Skatteverket är klassade som friskvårdsaktiviteter, till exempel:

  • Aktiviteter som gympa, styrketräning, simning, bowling, enklare former av motionsdans och racketsporter såsom tennis, bordtennis, badminton och squash
  • Lagsporter som volleyboll, fotboll, handboll och bandy
  • Avspänningsgymnastik som tai chi, qigong och yoga
  • Behandlingar av olika slag som massage, zonterapi och akupunktur
  • Kurser i kostrådgivning och rökavvänjning
  • Profylaxkurser för blivande föräldrar

Exempel på icke godkända friskvårdsaktiviteter

  • Personliga startavgifter i tävlingar
  • Entréavgifter eller medlemsavgifter
  • Idrottsredskap eller kläder

Länk till Skatteverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Friskvård på två minuter

Pausa ditt arbete en stund och låt Kajsa Mattsson visa fem övningar som ökar din blodcirkulation och bidrar till att du får en bättre hållning.

Kontorsyoga - Fyra enkla yogaövningar för bättre hälsa

Du som arbetar vid skrivbord och sitter stilla under längre stunder vet nog hur snabbt spänningar kan byggas upp i kroppen och våra muskler. Genom några enkla yogaövningar kan du få igång blodcirkulationen, släppa spänningar samt behålla fokus och energi under dagen. Dessutom är yoga ett effektivt verktyg för stresshantering och ger er en naturlig paus under dagen.

Stillasittande och ensidiga positioner påverkar våra kroppar negativt med bland annat trötthet och värk som följd. Dessa besvär går att förebygga genom att ta regelbundna pauser och göra kontorsyoga till en rutin. Några minuter med enkla övningar en gång om dagen kan göra stor skillnad för ditt välmående!

Här tipsar Nathalie Parkvall, certifierad yogalärare (kundaliniyoga och medicinsk yoga) och kollega på Digital kommunikation, om några enkla övningar. Du kan välja att antingen göra träningsövningarna tillsammans med henne i en guidad film eller se på korta instruktioner för övningar att göra på egen hand under en till tre minuter.

Kontorsyoga

Vikten av att andas rätt

Andetaget är länken mellan kroppen och sinnet. Genom att andas rätt kan du ta kommando över sinnet och hjälpa dig själv att slappna av, öka fokus och få bättre balans. Många av oss andas alldeles för ytligt, vilket gör att vi inte får tillräcklig med energi av syret som vi andas in. Steg ett är därför att lära sig andas långa djupa andetag. Andas gärna långa djupa andetag under tre minuter varje dag. Det gör stor skillnad! När du har lärt dig att andas rätt så är det dags för att gå vidare med nästa övning. Med hjälp av andningsövningarna kan du få lugn och stillhet om du exempelvis känner dig stressad eller känslomässigt upprörd, alternativt vill öka fokus och få mer energi.

Tre andningsövningar för bättre balans

  1. Guidad övning för långa djupa andetag - 3 minlänk till annan webbplats
  2. Andning för lugn och stillhet (1.30 min)länk till annan webbplats
  3. Andning för ökad fokus och energi (1.30 min)länk till annan webbplats

Kontakt

HR-enheten, personal@tillvaxtverket.se