Tillväxtverket

Visuell identitet och varumärke

Vi på Tillväxtverket arbetar för att öppna dörrar och riva barriärer. En tydlig och effektiv visuell identitet underlättar det arbetet.

Vår visuella kommunikation är flexibel och kan anpassas för flera olika kanaler utan att göra avkall på vår unika identitet. Vår visuella identitet består av logotyp, symbol, färger, manér för illustrationer och bilder och typsnitt.

För fotografier - se Bilder i vänstermenyn.

Den visuella identiteten utgår från vår varumärkesplattform.

Logotyp och symbol

Logotypen är vårt främsta visuella kännetecken. Den visar att det är Tillväxtverket som är avsändare.

Vår logotyp består av en ordbild (vårt namn) och en symbol som symboliserar tillväxt och vårt löfte att riva barriärer och öppna dörrar för ett Sverige med fler företag som vill, kan och vågar.

Logotypen finns i våra tre identitetsfärger: blå, grön och lila. Den måste placeras i ett hörn (valfritt). Alla lika rätt - du väljer!

Ladda ner logotypen

Ladda ner från bildarkivetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. I PowerPoint och Word kan loggor och illustrationer enkelt infogas via en särskild Infoga-från-bildarkivet-knapp.

Logotypen finns även att ladda ner på webben.

Tillväxtverkets logga i tre färger


Symbolen får användas fristående, men logotypen i sin helhet måste alltid finnas med (för att tydliggöra avsändaren).

Symbol i tre färger

 

Logotyp vid samarbete och finansiering

För de som samarbetar med oss eller fått finansiering finns det särskilda logotyper

Logga vid stöd

 

Logotyper för EU-finansiering

Ni som arbetar med EU-finansierat stöd och de projekt som beviljats ett sådant stöd ska använda någon av de två versionerna av logotyp för EU-finansierat stöd.

Två varianter av EU-logotypen

Illustrationer

Infografik


Tillväxtverket har ett eget manér för illustrationer som ska följas. Vi samarbetar med kommunikationsbyråer som vid behov tar fram nya illustrationer och info-grafik enligt manéret.

Klara temaillustrationer

Vi har ett antal färdiga illustrationer utifrån olika teman. Dessa finns med och utan symbol och i alla tre profilfärger. Temaillustrationerna används bland annat på framsidan på Tillväxtverkets egna rapporter.

Kommunikationsavdelningen beställer fler vid behov.

Du hittar alla befintliga i bildarkivetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. I PowerPoint och Word kan loggor och illustrationer enkelt infogas via en särskild Infoga-från-bildarkivet-knapp. Nedan ett urval:

Exempel på temaillustrationer

Temaillustrationer för dialog, samhällsplanering, industri, internationalisering, digitalisering, statistik och kunskap.


info-grafik där text och illustration samverkar

Exempel på en så kallad info-grafik. Dessa kan göras som bildspel eller som korta filmer.

Exempel infografik


Om du vill ha med hjälp med att ta fram en illustration, infografik eller animerad film kontakta en av våra ramavtalsupphandlade kommunikationsbyråer. Kommunikationsavdelningen ger stöd.

I visuella frågor avgör Jenny Weimerbo, ansvarig för vår visuella identitet.

Typsnitt

Noe Display är vårt huvudtypsnitt. Vi använder det i kommunikationsytor som webb och info-grafik. Det ska dominera kommunikationen och ta plats och kombineras med Gotham Narrow. Alla medarbetare har inte tillgång till dessa teckensnitt.

Teckesnitt


Typsnitt i Officeprogram

När vi skriver i Office-program som Word, PowerPoint och Outlook är Calibri och Cambria är våra typsnitt. Använd mallar (och formatmallar) så blir det rätt. Dessa finns i alla medarbetares datorer.

Teckensnitt

Färger

Våra profilfärger är de tre färgerna i logotypen (lila, grön, blå) som finns i tre olika nyanser. Använd våra mallar med förinställda färger i Word och PowerPoint .

Om du vill använda det "mellan-gröna", tänk på att vit text inte syns så bra på den färgen. Använd gärna tills vidare den mörkaste gröna färgen om du ska lägga text på.

För exakta färgkoder — se visuella guiden.

Vår visuella guide

Ta del av hela vår Visuella identitet.PDF

Kontakt

Jenny Franzén