Tillväxtverket

Presentations­material

Här finns information och instruktioner om PowerPoint-presentationer, råd och tips kring hur du göra dina egna, färdiga texter om myndigheten på svenska och engelska samt bilder på våra rullplanscher/rollups.

Färdiga PPT-presentationer finns i Quick Slide Builder

Du hittar färdiga presentationsbilder direkt i PowerPoint i funktionen QuickSlideBuilder till höger på skärmen. Mer information hittar du på instruktionssidan ny presentation.

Notera att du behöver använda den på datorn installerade versionen av PowerPoint, inte webbversionen PowerPoint Online. (Detsamma gäller också för att komma åt Tillväxtverkets mallar.)

Vill du också lägga upp en presentation? Ta i så fall kontakt med någon på kommunikationsavdelningen.

Gör egna PPT-presentationer

Använd mall i Powerpoint, under Arkiv - Nytt. Läs instruktionssidorna i en ny presentation.

Välj mellan våra olika mallar:

  • Svensk
  • Engelsk
  • Svensk med EU-logotyp
  • Engelsk utan EU-logotyp
  • Alla finns i våra profilfärger lila, grönt och blått.

Infoga bild i din presentation

Du infogar bilder och illustrationer från vår bildbank via ”Infoga bild – Bildarkivet” i menyn under Infoga. Klicka där och du kommer direkt till bildbanken. För bild på förstasidan gäller samma sätt som tidigare. Se också instruktionssidorna. 

Film i din presentation

Det finns två sätt att infoga film i presentationen, beroende på om du säkert vet att du har internetuppkoppling vid visningen. Du hittar Tillväxtverket-filmer på Youtubelänk till annan webbplats.

Filmvisning med uppkoppling

Ladda ned filmen på ditt skrivbord. Öppna power-point och välj en layout med filmfunktion. Klicka på ikonen och infoga filmfilen. Testa i bildspelslä

Filmvisning utan uppkoppling

För att komma åt din presentation även utan uppkoppling bör du spara den och filmen på skrivbordet, lämpligen i en ny mapp.

Gör så här:

  1. För att infoga filmen i presentationen väljer du Infoga /Video /Video på fil. Sök fram filmen på skrivbordet och välj infoga.
  2. När du markerar filmen får du i meny-raden upp fliken Videoverktyg /Uppspelning. Du kan välja att spela upp filmen automatiskt när du byter bild, eller att lägga filmen som ett "foto" på en PPT-bild vilket ger dig möjlighet att skriva text i anslutning till filmen. Du väljer att starta automatiskt eller vid klickning.
  3. Uppspelning vid klickning betyder att du själv behöver klicka med pilen mitt på videon (ej på startsymbolen). När videon är klar klickar du som vanligt fram till nästa bild så fortsätter presentationen.
  4. Kryssa i Spela upp i helskärm under fliken Videoverktyg /Uppspelning.
  5. Spara presentationen i mappen på skrivbordet.
  6. Testa presentationen. Att i presentationens visningsläge spela igenom videoklippet är att rekommendera för att "ladda in" filen och minskar risken för exempelvis hackning vid nästa visning.
  7. Gör eventuell säkerhetskopia på presentation och film och spara vid behov på USB-minne.

    Filen behöver vara en wmv-fil (windows media video) för att det ska fungera optimalt.

Fem tips för bättre presentationer

Fem goda råd när du ska jobba med representativt och informativt presentationsmaterial. Internt som externt.

1. En presentation är ett framträdande. Bilderna ett komplement.
Presentationsbilder är bara till för att förstärka eller förklara vissa saker. Behöver du verkligen presentationsbilder? Går det kanske att använda rekvisita istället? Kan du till exempel byta ut några stapeldiagram mot glasrör som du fyller med något färgglatt?

2. Vad är viktigast just där och då? Vad vill publiken höra? Fokusera på det!
Vad är viktigast vid presentationstillfället? Fokusera på det när du funderar över vad du ska ta med i presentationen och hur du ska säga det. Lägg mycket tid på att skriva manus och strukturera din presentation. Ett tips som fungerar i alla lägen är att berätta en historia istället för att redovisa en mängd fakta. En story har en början, en mitt och ett slut. Alla blir nyfikna och vill höra slutet – hur ska det gå?

3. Strukturera din presentation efter den retoriska kurvan
Under antiken hittade man på en retorisk kurva som håller än idag. Från början till slut ska en presentation bestå av:

  • En intresseväckande inledning
  • Lite fakta och bakgrundsinformation
  • Argumenten för det du vill övertyga din publik om
  • Slutsatsen du vill presentera
  • Ett avslut som knyter ihop säcken med det du berättade i inledningen

4. Ha så lite text som möjligt på bilderna
Minimera eller ta bort texterna helt från presentationsbilderna eftersom ingen kan läsa långa texter samtidigt som de lyssnar på dig.Dela upp din information på flera bilder och ha ditt manus i handen istället för på presentationsbilderna. Foton eller snygga illustrationer kan stärka den känsla du vill förmedla. Våra hjärnor processar bilder snabbare än skrivna ord.

5. En presentation är inte en dokumentation
Ett vanligt argument för att ha mycket information på sina presentationsbilder är att de ska användas både vid presentationen och som dokumentation. Det spar tid. Men presentation och dokumentation är två helt olika saker. Skriv korta ord eller enkla meningar på dina bilder och lämna sedan ut ett papper eller en PDF som dokumentation istället dina bilder.

Pecha kucha presentation - när du vill fokusera på det viktigaste

Pecha kucha är en presentation som alltid innehåller 20 bilder som visas 20 sekunder vardera. Därmed blir presentationen exakt 6 minuter och 40 sekunder. Pecha kucha-formatet uppkom i Japan för 15 år sedan och har sedan spritt sig över världen.

Pecha kucha är bra när man vill undvika långa presentationer. Som åhörare är det svårt att hålla koncentrationen uppe under långa presentationer. Eftersom tiden i en pecha kucha-presentation är begränsad måste presentatören fokusera på det viktiga. De flesta pecha-kucha-presentationer innehåller dessutom endast bilder, vilket gör att åhörare kan fokusera på att lyssna snarare än att läsa.

En Pecha kucha presentation kräver ett manus som följer en röd tråd och skalar bort all överflödig information. Till manuset ska passande bilder tas fram. Förutom bilder från vår egen bildbank använder vi bilder med fria rättigheter från sidorna Unsplash och Pixabay.

Ska du göra en pecha kucha? Gör så här:

  1. Börja med att tänka ut vad det är du vill förmedla; vad är essensen av ditt budskap?
  2. Dela sedan upp innehållet i 20 powerpoint-bilder och skriv några korta meningar till varje bild. Välj ut bilder som är lätta att associera till.
  3. Öva sedan på manuset tills det sitter, innan du ställer dig på scenen.

Se exempel på pecha kucha presentationlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Färdiga texter/budskap om Tillväxtverket

Här finns korta texter som presenterar myndigheten, på svenska och engelska.

En mening om oss (vårt huvudbudskap)

Tillväxtverket stärker Sverige genom att stärka företagens konkurrenskraft

Alternativt

Vi stärker Sverige genom att stärka företagens konkurrenskraft.

Kort presentationstext (huvudbuskap och underbudskap)

Tillväxtverket stärker Sverige genom att stärka företagens konkurrenskraft. Vi förbättrar möjligheterna för företag att växa och de långsiktiga förutsättningarna för näringslivets utveckling. Vi förbättrar också regionernas förutsättningar att växa och utvecklas.

Med kunskap om företags och regioners behov bygger vi nätverk för samarbete och finansierar insatser som stärker näringslivet. Vårt största enskilda uppdrag är att bidra till att EU-medel investeras i projekt för regional tillväxt och sysselsättning.

Tillväxtverket är en nationell myndighet som hör till Näringsdepartementet. Vi har cirka 390 medarbetare på nio orter. Vår generaldirektör heter Gunilla Nordlöf.

PÅ ENGELSKA

Två meningar om oss

The Swedish Agency for Economic and Regional Growth is a national agency tasked with promoting entrepreneurship and regional growth. We work proactively to strengthen the competitiveness of Swedish enterprises.

Kort presentationstext

The Swedish Agency for Economic and Regional Growth is a national government agency tasked with promoting entrepreneurship and regional growth. Our mission is to strengthen the competitiveness of Swedish enterprises. We target small and medium-sized enterprises (SMEs) or future entrepreneurs directly and work to improve the general framework for doing business.

The agency’s most important tools are knowledge, networks and financing. Based on our knowledge of the requirements for enterprises and regions to grow, we build networks for cooperation and finance initiatives that strengthen the business sector.

The Swedish Agency for Economic and Regional Growth has 390 employees working in nine locations around Sweden. Our head office is in Stockholm.

Our business idea

We work proactively to strengthen the competitiveness of Swedish enterprises. We strive for better conditions for both entrepreneurship and the development of attractive regional environments in which business can flourish.

Our vision

A growing number of entrepreneurs and enterprises with the ambition, capacity and courage to grow and thrive.

Rullplanscher (roll-ups)

För att presentera Tillväxtverket på konferenser och seminarier finns det rullplanscher för utlåning.

De första tre raderna på rullplanscher används med fördel tillsammans, men kan även användas ensam. Om du använder endast en av dem, använd den som här nedan visas till höger. En uppsättning av de lila finns på alla kontor. På kontoret i Stockholm finns även de blå och gröna.

De två nedersta har ERUF-logotyp.

Vill du låna någon av dem kontaktar du konferensservice.

Allmän Tillväxtverket Lila 1

Allmän Tillväxtverket Lila 2

Allmän Tillväxtverket Blå 3

Allmän Tillväxtverket Blå 4

Allmän Tillväxtverket Grön 5

Allmän Tillväxtverket Grön 6

Rullplansch blå med EU-logo

Rullplansch blå utan EU-logo

Rullplansch mack med EU-logo

Rullplansch lanthandel med EU-logo

Rullplansch matkasse

Rullplansch paket med EU-logo

Rullplansch med ERUF-logotyp 1

Rullplansch med ERUF-logotyp 2

Rullplansch engelsk 850 x 2150 mm

Rullplansch EEN

Rullplansch Enterprise Europe Network, engelsk

Visitkort

Här hittar du uppgifter om vad ditt visitkort bör innehålla och hur du beställer det.

Uppgifter som är obligatoriska

  • Telefonnummer
  • SMS/Mobilnummer
  • E-mejladress
  • Ort

Valbara uppgifter

  • Avdelning, och/eller Enhet
  • Titel. Din chef beslutar vilken eventuell titel som ska stå på kortet.

Om EU-logotypen ska vara med på visitkortet så trycks Tillväxtverkets logotyp i blått. På kort utan eu-logotyp varierar vi mellan blå, grön och lila. Det är inte möjligt att välja färg.

Exempel på visitkort

Visitkort med blå logotypPDF

Visitkort med grön logotypPDF

Visitkort med lila logotypPDF

Beställning av visitkort

Beställning av visitkort sker genom Easit/Intern servicelänk till annan webbplats

För att göra en beställning, fyller du först i mallen Beställning av visitkortExcel, som du sedan skickar med ditt ärende i Easit.

Ange kostnadsställe

När du beställer visitkortet ska du också uppge ditt kostnadsställe.

Tygvägg

Det finns en tygvägg framtagen som använts på ett event där det går att byta tyget för ett annat budskap. Själva stommen består av en ställning och spotlights. Storleken på väggen är 3 meter bred och 2,25 m hög.