Tillväxtverket

Uppdatera ärenden i Nyps 2020

Detta gäller de ärenden som ligger i status I väntan. Det införts ändringar i Nyps 2020 och då behöver alla ärenden manuellt uppdateras.

I senaste versionen av Nyps 2020, 23 maj infördes ändringar som påverkar alla ärenden. Dessa ändringar tillförs manuellt genom att handläggare öppnar ärendet och klickar på Uppdatera ärendet.

Skärmdump på uppmaning av uppdatering

Detta är meddelandet handläggaren ser när hen ska uppdatera ett ärende.

När ärenden har status I väntan kan stödmottagaren logga in i Min ansökan och skapa en ansökan om utbetalning. Men för att inte hindra deras ansökan behöver handläggaren uppdatera ärendet först.

Utan uppdateringen från handläggaren ser stödsökaren ett meddelande i Min ansökan, med texten ”ärendets konfiguration har ändrats och ärendet måste uppdateras. Vänligen kontakta er handläggare”.

Den sökande kan alltså fortfarande arbeta med och spara utbetalningen. Det som inte går är att validera eller skicka in utbetalningen innan handläggaren har uppdaterat ärendet. Den sökande kan heller inte skapa en ny utbetalning. Det går dock att ta bort en pågående.

Ta del av mer information om Nyps och Nyps 2020.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontakt

Verksamhetsstöd/Easit