Tillväxtverket

Ny hantering av dina mejl i Outlook

Från och med nu ändras hur skräppost/spam kommer in och hanteras i Outlook. Du behöver aktivt gå in och kolla i mapparna Skräppost och Övrigt.

Vad händer när någon skickar ett mejl till dig?

  1. Mejlet tas emot av vår mejlserver.
  2. Mejlservern filtrerar och klassificerar mejlet som ”legitimt” eller om det ska hanteras som skräppost.
  3. Legitima mejl hamnar antingen i mappen Inkorgen eller Övrigt beroende på hur du tidigare läst eller hanterat mejlet från avsändaren. Är det exempelvis ett nyhetsbrev som du inte tidigare läst hamnar det i Övrigt-mappen.
  4. Skräppost-mejl hamnar i Skräppost-mappen i Outlook. (Användarsammandraget försvinner.)

Vart ska jag som medarbetare leta efter mejl jag saknar?

Du kan leta i mapparna Övrigt och Skräppost. Det kan till en början inkomma mer spam till din Inkorg, men på sikt kommer det att minska då den nya tjänsten lär sig i hur du hanterar dina mejl.

Instruktioner för hur du hanterar din mejl i Outlook och hur de olika mapparna fungerar, hittar du i Support Onlinelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster