Tillväxtverket

Bra att veta

Artiklar och korta notiser om det du behöver veta och som är till nytta för dig i ditt arbete.

  • 2019-11-15
    Problem med skanning av leverantörsfakturor
    Statens servicecenter meddelar att de återigen har drabbats av problem med skanning av leverantörsfakturor.
  • 2019-11-14
    Friskvårdsbidrag – registrera ditt underlag senast 30 november
    Vill du ha ditt friskvårdsbidrag utbetalt med decemberlönen? Då behöver du skicka in ett underlag som visar dina utlägg för friskvård senast den 30 november.
  • 2019-11-12
    Vi ska börja bekräfta våra rums­­­bokningar
    Trycket på våra konferensrum är högt. För att undvika att bokade rum står tomma kommer bekräftelsefunktionen att återaktiveras. Det här genomförs 15 november.
  • 2019-11-11
    Vi får en ny Citrix­plattform
    Torsdag 14/11 byter vi till en ny version av Citrix. Du når Citrix på samma sätt som tidigare, via länken under Verktyg på Medarbetarsidorna.
  • 2019-11-08
    Dags för medarbetarsamtal och individuell målsättning för 2020
    På Tillväxtverket har vi en årscykel av olika samtal mellan chef och medarbetare. Därför är det nu dags för nästa medarbetarsamtal där du även har möjlighet att ta fram inspirerande och individuella mål för kommande år.
  • 2019-11-04
    Film personal­information 4/11
    Missade du senaste personalinformationen? Här nedanför finns filmen på 25 minuter. Sätt dig bekvämt, stoppa i hörlurarna och tryck på play.
  • 2019-10-31
    Stödmedels­hantering – en viktig del i vår utvecklingsresa
    Nu drar Verksamhetsstöd igång med en översyn av stödmedelshanteringen. Det är en direkt beställning av ledningsgruppen och en viktig del i vår utvecklingsresa. Syftet med översynen är att åstadkomma sammanhållna och effektiva processer för stödmedelshanteringen.
  • 2019-10-30
    Mobiltäckning i Malmö
    Telia har färdigställt installationen av förstärkare på kontoret i Malmö. Tester har genomförts på kontoret med goda resultat, och problemet är därmed löst.
  • 2019-10-14
    Enkelt och tydligt att arbeta i projekt
    Nu har vi en ny gemensam och enkel process, baserat på PPS, för att arbeta med projekt. Den är beslutad av ledningen och omfattar nya och enkla mallar som ersätter tidigare versioner som funnits.
  • 2019-10-11
    Nu mäter vi kortsiktig effekt och kundnöjdhet
    Arbetar du som handläggare för projekt som riktar sig till direkta stödmottagare eller intermediärer? Då behöver du läsa detta!
  • 2019-10-09
    Rivningen av Folkungagatan 44 - i slutet av oktober vet vi mer
    Rivningen av Tillväxtverkets grannfastighet på Folkungagatan 44 i Stockholm börjar på allvar vecka 44. Först då kommer vi att veta mer om hur rivningen påverkar vår arbetsmiljö.
  • 2019-10-08
    Påminnelse: Dags för flexavstämning
    Den 30 september är det dags för flexavstämning. Information om den stundande flexavstämningen hittar du här.
  • 2019-10-07
    Varning för bedrägerimejl
    Vi har återigen fått hotfulla bedrägerimejl till medarbetare på Tillväxtverket. Mejlen handlar om massutskick av samma typ som media tidigare har rapporterat om. Gunnar Wennerholm, GD stab, uppmanar personalen att vara vaksam på bedrägeriförsök.
  • 2019-09-30
    Snart rivs Folkungagatan 44 i Stockholm
    Snart rivs fastigheten på Folkungatan 44. Med arbetet följer störande ljud. Ljudkänsliga möten, till exempel livesändningar, kan därför vara säkrast att genomföra i en extern lokal istället.
  • 2019-09-27
    Uppdaterad resepolicy: Digitalt först
    Tillväxtverkets koldioxidutsläpp från tjänsteresor ska minska med 70 procent – jämfört med 2010. Och utsläppen minskar, men för sakta. - Därför måste vi alla se över vårt resande, kommenterar Moa Hjertson, chef för Myndighetstöd. Reser vi bara när det finns ett tydligt behov - och reser vi så hållbart som möjligt?
  • 2019-09-24
    Nytt system för avrop av analys- och utvärderingstjänster
    Våra ramavtal för analys- och utvärderingstjänster löpte ut den 21 september. För att ersätta ramavtalen har vi etablerat ett så kallat dynamiskt inköpssystem (DIS). Det innebär att alla leverantörer som uppfyller minimikraven kan ansluta sig till DIS.
  • 2019-09-17
    Ny enhet med fokus på landsbygd och tillväxt på lokal nivå
    Den 1 oktober inrättas en ny enhet med riktning mot landsbygd och den lokala nivåns tillväxtarbete.
  • 2019-09-12
    Bred kompetenssatsning inom AI hos tre avdelningar
    IT, Data och Systemstöd och Tjänsteutveckling kompetensutvecklar nu samtliga medarbetare inom AI. Utbildningen sker via den digitala plattformen elementsofai.se.
  • 2019-09-06
    Nu förbättrar vi Loungen i Stockholm
    En scen, draperier och nya miljökärl – det är tre aktuella förbättringar som berör Loungen i Stockholm.
  • 2019-09-03
    Nya nätverk inom Rörlighet i staten
    Sugen på att nätverka med andra myndigheter, men inte hittat ditt forum? Nu finns nya nätverk inom Rörlighet i staten.
  • 2019-09-03
    Presentation av nyanställda september
    Nyfiken på dina nya kollegor? Här kommer en kort presentation.
  • 2019-09-02
    Chefsförändringar under hösten
    Vi välkomnar nya chefer på Tillväxtverket!
  • 2019-08-29
    Vår nya digitala växel
    Tillväxtverket inför en digital växelfunktion för att förbättra användarupplevelsen och minska riskerna för att skapa telefonköer. Den sätts i arbete måndag 2 september.
  • 2019-08-26
    Nytt mötesrum på plan 3
    Nu kan du boka Företagaren på plan 3 i Stockholm.
  • 2019-07-05
    Nya arbetsplatser i Östersund
    Nu finns det nya arbetsplatser i rummet på övre plan där ESF-rådet tidigare suttit. Rummet är ommöblerat likt våra övriga arbetsplatser på kontoret.
  • 2019-06-26
    Fakturaproblemet är löst
    Skanningsproblemet är identifierat. Åtgärder har vidtagits och nu kommer fakturor in i Proceedo som de ska.
  • 2019-06-25
    Ny kredit­upplysningstjänst
    Tillväxtverket har upphandlat en ny kreditupplysningstjänst från Creditsafe. Den kommer att startas upp inom de närmaste dagarna
  • 2019-06-19
    Saknar du fakturor i Proceedo?
    Sedan en tid tillbaka har Tillväxtverket upplevt problem med att fakturor inte når fram till Ekonomi via Visma Proceedo. I samband med det har antalet påminnelsefakturor ökat.
  • 2019-06-18
    Behöver du repetera GDPR?
    Vad gör du om någon vill veta vilka personuppgifter vi har om hen? Eller om personuppgifter har hamnat i orätta händer? Och hur var det nu med mejl och bilder utifrån GDPR?
  • 2019-06-17
    Varning för bedrägerimejl
    Det kom nyligen in flera hotfulla bedrägerimejl till medarbetare på Tillväxtverket. Mejlen handlade om massutskick av samma typ som media har rapporterat om. Gunnar Wennerholm, GD stab, uppmanar personalen att vara vaksam på bedrägeriförsök, som ofta kan bli mer frekventa kring sommaren.
  • 2019-06-11
    Lokal­information för Stockholm
    Sommaren är här med sol och värme, skolavslutningar, studentfirande och semestrar. Vad är då inte lämpligare än att börja lokalinformationen med några rader kring klimatsystemet.
  • 2019-06-10
    Demo – tyck till om företagsstöd
    Vi på Nypscentralen vill göra det så enkelt som möjligt för sökande och handläggare att jobba med Nyps 2020. Därför bjuder vi in till en demo 12 juni.
  • 2019-05-29
    Uppdatera ärenden i Nyps 2020
    Detta gäller de ärenden som ligger i status I väntan. Det införts ändringar i Nyps 2020 och då behöver alla ärenden manuellt uppdateras.
  • 2019-05-28
    Möten i Starleaf rensas
    Vi behöver säkerställa att det alltid finns utrymme i Starleaf för att spela in nya möten. Från och med den 28 juni kommer vi därför att regelbundet börja rensa inspelningar som är äldre än en månad.
  • 2019-05-27
    Styrelsen diskuterar framtidsfrågor
    Den 21-22 maj höll styrelsen sitt årliga styrelseinternat. På internatet diskuterades vår utvecklingsresa och omvärldsanalysen ”I takt med tiden” samt hur vi på myndigheten kan jobba med uppföljning och utvärdering.
  • 2019-05-27
    Nu finns ny version av handbok för nationella projektmedel
    Med version 1.1 av Handbok för nationella projektmedel kommer en del ny information. Information för medarbetare som är nödvändig att veta om.
  • 2019-05-22
    Digitalt möte med Regerings­kansliet
    Nu finns det möjlighet att genomföra digitala möten med Regeringskansliet – som en del av vårt digitala arbetssätt.
  • 2019-05-21
    Fel i fakturabilden i Visma Proceedo
    När man trycker sig in på en faktura man vill granska dyker ett felmeddelande upp. Statens servicecenter utreder felet.
  • 2019-05-21
    Nuteks diarium via webben stängs
    29 maj stängs Nuteks diarium (Diabas) via webben ner. I webbdiariet kan man, till det stängs, söka efter ärenden från 1991 till 2009.
  • 2019-05-20
    Johan Holgersson - ny juristchef
    Den 2 maj började Johan Holgersson som ny juristchef på Tillväxtverket. Johan kommer närmast från Energimyndigheten. Tidigare har han bland annat arbetat på branschorganisationen Fastighetsägarna, advokatbyråer och kommunalt i olika roller.
  • 2019-05-17
    Film: Ny version av Nyps 2020
    23 maj släpps version 17 av Nyps 2020. Med den följer nya funktioner och förbättringar som är bra för medarbetare som jobbar i programmet att veta om.
  • 2019-05-15
    Påminnelse: IT:s förändringsstopp
    IT vill påminna alla om förändringsstoppet i deras IT-miljö mellan 17 juni – 19 augusti 2019.
  • 2019-05-07
    Så styr du undan bluffmejl
    IT-support har sett vilka problem bluffmejl kan ställa till med och vill därför ge några tips på vad vi ska se upp med.
  • 2019-05-06
    Informationsserie - digital arbetsplats
    Nu anordnas fem korta informationstillfällen med efterföljande frågestund för dig som är osäker på grunderna i vår digitala arbetsmiljö.
  • 2019-05-02
    Lagkrav på e-faktura i upphandlingar
    För alla upphandlingar som påbörjas efter 1 april 2019 är det lagkrav på att skicka och ta emot e-faktura enligt lagen (2018:1277), Lag om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling. Lagen innebär att alla inköp som faktureras, oavsett värde, ska faktureras med e-faktura .
  • 2019-04-30
    Presentation av nyanställda april
    Nyfiken på dina nya kollegor? Här kommer en kort presentation.
  • 2019-04-29
    Ökad transparens i Outlook-kalendern
    Från och med den 20 maj kommer våra Outlook-kalendrar bli mer öppna och ställas om så att mötesrubrik och platsinformation blir läsbara för samtliga medarbetare.
  • 2019-04-26
    Ny version av Min ansökan
    Den nya versionen började att gälla den 24 april. Versionen innehåller en hel del nyheter som är bra att känna till för personer som arbetar i systemet.
  • 2019-04-17
    Ny webbläsare - Chrome
    Nu får vi alla snart tillgång till ytterligare en webbläsare. Chrome installeras på samtliga datorer.
  • 2019-04-12
    Ny funktion i Visma Proceedo - minska antalet påminnelsemail
    I det nya gränssnittet för Visma Proceedo finns en funktion där du kan du ställa in hur ofta du vill ha ett påminnelsemail om att du har en faktura att granska eller attestera.
  • 2019-04-10
    Förstärkningar till landsbygd och export i vårbudget
    Landsbygdsuppdraget, pengar till utrikes födda kvinnors företagande och insatser för exportföretag. Det är några av satsningarna i vårändringsbudgeten som berör Tillväxtverket. Totalt föreslår regeringen nya reformer för 4,5 miljarder kronor.
  • 2019-03-28
    Förändringsstopp i IT-miljön
    Stoppet gäller under semestertider, 17 juni - 19 augusti 2019.
  • 2019-03-27
    Dags för flexavstämning
    Den 31 mars är det dags för flexavstämning. Information om den stundande flexavstämning hittar du här nedan.
  • 2019-03-26
    Nytt om våra mallar i Powerpoint
    Hur når du enklast Tillväxtverkets färdiga Powerpoint-presentationer och hur hämtar du bakgrundsbilder till dina startsidor? Svaren är nya från och med idag.
  • 2019-03-25
    Språkluncher på Stockholmskontoret
    Sprechen sie deutsch, hablas espanol eller parlerar du francais? Tycker du dessutom om att äta i sällskap av trevliga kollegor? Då kan Tillväxtverkets språkluncher vara något för dig!
  • 2019-03-22
    Konferens­rummen i Malmö
    I påsk flyttar Malmökontoret till Östra Promenaden och lämnar Stortorget där vi suttit sedan 2007. I och med flytten behöver en del mötesbokningar ses över redan nu.
  • 2019-03-18
    Personalisera ditt nyhetsflöde!
    En ny funktion finns nu tillgänglig under Bra att veta och Aktuellt. En funktion som gör det möjligt att anpassa och ta del av ortsspecifika nyheter.
  • 2019-03-14
    Fortsatt anställning för gd till 2022
    Regeringen har beslutat om fortsatt anställning för Gunilla Nordlöf som generaldirektör och chef för Tillväxtverket. Anställningen gäller till 31 maj 2022.
  • 2019-03-13
    Förbättringar från IT
    IT förvaltning och support har flera nyheter på gång som ska göra IT-hanteringen enklare för oss alla här på Tillväxtverket.
  • 2019-03-07
    Medarbetarenkät sista veckan i mars
    Under hösten gick startskottet för medarbetarenkäten i nytt format och snart är det dags igen. Enkäten ger värdefull feedback som gör att vi kan fortsätta utvecklas.
  • 2019-03-05
    Presentation av nyanställda februari
    Nyfiken på dina nya kollegor? Här kommer en kort presentation.
  • 2019-02-26
    IT-support tar över supporten av Office 365 den 1 mars
    Den 1 mars tar IT-support över supporten av Office 365 från arbetsgruppen för digitaliserat arbetssätt.
  • 2019-02-20
    Filmtillbehör att låna i Stockholm, Östersund och Malmö
    Nu finns filmtillbehör att boka/låna i Stockholm, Östersund och Malmö. Du bokar via receptionen förutom i Malmö där bokningen/utlåningen görs via Eva Hedjeman.
  • 2019-02-20
    Missa inte utbildningsfilmerna: "Stöd till projekt" och "Val av stödform"
    Verksamhetsstöd har tagit fram två grundläggande utbildningsfilmer som riktar sig särskilt till dig som arbetar med verktyget Finansiering och ska handlägga stödärenden i Nyps/Nyps2020.
  • 2019-02-18
    Uppdaterad version av Primula
    Från och med den 17 februari 2019 finns en uppdaterad version av Primula på plats.
  • 2019-02-13
    Ändrad procentsats och belopp för ändringsbeslut för nationella stöd
    Om projektägare vill göra väsentliga ändringar i ett pågående projekts budget krävs att Tillväxtverket godkänner ändringen i förväg i ett ändringsbeslut.
  • 2019-02-11
    Byggarbeten kan störa möten på plan 3 i Stockholm
    Ska du ha externa möten på plan 3 i Stockholm? Då är det extra viktigt att veta att byggarbeten kan ge störande ljud från och med nu och fram till och med april.
  • 2019-02-04
    Mycket folk på Smart industri-dagarna 6-7 februari
    I år får vi besök av drygt 90 personer som deltar i Smart industri-dagarna på Västgötagatan 5. Den 6-7 februari kan det därför bli lite trångt på plan 3 – vi ber om allas förståelse för det. En del föreläsningar och workshops är öppna för våra kolleger på Tillväxtverket – välkommen!
  • 2019-01-31
    Presentation av nyanställda januari 2019
    Nyfiken på dina nya kollegor? Här kommer en kort presentation.
  • 2019-01-31
    Nytt avtal för mässor och evenemang
    Från och med 31 januari finns ett nytt avtal för beställningar kring koncept och produktioner till mässor och återkommande evenemang.
  • 2019-01-24
    Ändringar för betalkort från Diners och Eurocard
    Diners Club Nordic AB och Eurocard AB fusioneras in i SEB Kort Bank AB den 1 februari. Det innebär att på fakturor kommer det vara SEB som står som fakturaavsändare och mottagare.
  • 2019-01-24
    Dags för lönerevision
    Nu är det dags för årets lönerevision och de lönesättande samtalen mellan chef och medarbetare påbörjas inom kort.
  • 2019-01-21
    Ibrahim Baylan blir ny närings­minister
    På måndagen presenterade statsminister Stefan Löfven sin regeringsförklaring och namnen på de ministrar som ingår i den nya regeringen. Några ministrar byter departement. Ny näringsminister blir Ibrahim Baylan (S). Jennie Nilsson (S) blir landsbygdsminister.
  • 2019-01-21
    Nu blir det enklare att använda Clickshare
    Från och med idag (21 januari) så behöver du inte installera en programvara varje gång du ska dela bild från din dator i konferensrummen.
  • 2019-01-18
    Nytt år – nya rutiner och mall för veckoberedning
    Varje måndag är det veckoberedning med gd. Syftet med veckoberedningen är att uppdatera gd i strategiskt viktiga frågor. Gd fattar också beslut och lämnar synpunkter på olika ärenden vid veckoberedningarna.
  • 2019-01-15
    Ny arbetsordning
    Den 14 januari trädde en ny version av vår arbetsordning i kraft. Ändringarna handlar bland annat om bytet av avdelningsnamn till Kvalitet och kontroll.
  • 2019-01-10
    Regleringsbrev för 2019
    Nu har vi fått våra regleringsbrev för i år. En ny regering kan dock ge ändrade förutsättningar
  • 2019-01-09
    Ny handbok för nationella projektmedel
    Handboken innehåller vägledning för sökande när de ska planera inför och göra sin ansökan om nationella projektmedel. Den innehåller också information om att genomföra och avsluta ett beviljat projekt.
  • 2018-12-19
    Jenny Weimerbo - ny chef på Kommunikation
    Från den 1 januari 2019 får Jenny Weimerbo ett 4-årigt förordnande som kommunikationschef på Tillväxtverket.
  • 2018-12-13
    Presentation av nyanställda december 2018
    Nyfiken på dina nya kollegor? Här kommer en kort presentation.
  • 2018-12-12
    Har du bokat mötesrum i Östersund?
    Nya mötesrum och namn i Östersund
  • 2018-12-06
    Homan Sadat blir ny ekonomichef
    Moa Hjertson har beslutat att ge Homan Sadat ett 4-årigt chefsförordnande som ekonomichef på Tillväxtverket från och med 1 januari 2019.
  • 2018-12-05
    VIRUS! Mejl med ämnesrad "Urgent Action Required" - klicka inte på länkar
    Om du får ett mejl med rubriken "Urgent Action Required" ska du inte klicka på några länkar i mejlet. Du kan ta bort det direkt, utan att öppna. Om du redan har klickat på en länk, ring IT-support - 9595.
  • 2018-11-30
    Omlokaliseringen till Östersund klar
    Nu är vi klara med uppdraget att omlokalisera tjänster till Östersund.
  • 2018-11-26
     Ställ fler frågor i Mentimeter med företagslicens
    Mentimeter eller Menti som det också kallas har blivit ett populärt verktyg för interaktivitet i presentationer vid seminarier och konferenser.
  • 2018-11-23
    Presentation av nyanställda november 2018
    Nyfiken på dina nya kollegor? Här kommer en kort presentation.
  • 2018-11-23
    Så kan vi hjälpas åt med webben
    Just nu är det mycket som händer i organisationen och det återspeglar sig bland annat i många nya webbärenden för tillvaxtverket.se inklusive Medarbetarsidorna. Dessa kan därför ta längre tid än vanligt. Men - det finns sätt att underlätta hanteringen.
  • 2018-11-20
    Månadsuppföljning oktober
    Nu finns ekonomisk månadsuppföljning för samtliga anslag per oktober publicerade.
  • 2018-11-19
    Friskvårdsbidrag – lämna ditt underlag senast 30 november
    Om du inte redan skickat in underlag för friskvård under 2018 är det dags att göra det nu.
  • 2018-11-15
    Uppdaterad mall i Nyps – Beslut om stöd – bifall
    Verksamhetsstöd har uppdaterat dokumentmallen: Beslut om stöd - bifall i Nyps. Den uppdaterade mallen finns i Nyps från och med idag 181115.
  • 2018-11-14
    Viktiga datum för hantering av Projektmedel inför årsskiftet
    Från och med 2019 kommer samtliga nypsorganisationer att hantera alla nya beslut om Projektmedel i Nyps 2020.
  • 2018-11-12
    Nya presentationer av Tillväxtverket
    Nu finns det nya presentationer av Tillväxtverket - på svenska och engelska – att hämta i PowerPoint.
  • 2018-11-09
    Konferens­rummen i Östersund
    Östersundskontoret kommer efter renoveringen att ha fått flera bokningsbara konferensrum. Arbetet med att göra alla nya konferensrum i Östersund bokningsbara pågår. Från och med 12 december har de flesta rum, förutom Ettan och Tvåan, nya namn. Så här kommer övergången från nuvarande till kommande rum fungera.
  • 2018-11-08
    Vi byter resebyrå
    Vårt resebyråavtal med Scanworld löper snart ut. Därför har Tillväxtverket upphandlat ett nytt avtal för affärsresor som träder i kraft vid årsskiftet. Egencia är vår nya resebyrå.
  • 2018-11-01
    Principer för en övergångsregerings budgetproposition
    Precis som för alla myndigheter sätts ramarna för Tillväxtverkets budget av den budget Riksdagen beslutar om.
  • 2018-10-30
    Nyps/Nyps 2020: Beslut om utbetalning - hålltider inför årsskiftet
    Årsskiftet närmar sig och det betyder att våra ärendehanteringssystem stängs i några dagar. Här hittar du viktig information kring detta.
  • 2018-10-29
    Nya mallar i Nyps fr o m 1 november
    Från om med den 1 november kommer det att finnas några nya dokumentmallar i Nyps. Det här betyder att en del mallar som används i nuläget inte längre ska användas och därför inte kommer att vara valbara i Nyps.
  • 2018-08-22
    Ny vägledning i Office365 – nu kan du nå nya höjder!
    Känner du att du missat något, som hur Onedrive funkar? Eller har du inte riktigt kläm på det här med grupper för samarbete? Lugn – nu lanserar arbetsgruppen för digitaliserat arbetssätt en ny vägledning för egen digital inlärning (e-learning) i Office365.