Tillväxtverket

Företagens kapital i centrum för Stora Tillväxtdagen

I torsdags var det dags för Stora Tillväxtdagen i Umeå. För första gången hölls konferensen utanför Stockholm. Och för första gången var ämnet finansiering.

Inledning Stora Tillväxtdagen

Moderator för dagen var Marie Berglund Ahlstrand

150 deltagare kom till Elite Hotell i Umeå, som bjöd på snömoddigt oktoberväder. En nästan lika stor skara följde livesändningen via webben. Programmet var en blandning av panelsamtal och presentationer av både egna medarbetare och inbjudna gäster.

Tidigare utvärderingar har visat att Tillväxtverkets kunskap gärna får synas mer dessa dagar. Därför fanns Olof Dunsö på scen och presenterade Företagens villkor och verklighet, lite särskilt inriktat på finansiering. Vi passade också på att berätta om en studie vi gjort i Mellersta Norrland med hjälp av Kontigo och gick ut med en nyhet i samband med konferensen.

Jenny Stark Molvin gav en kartbild över hur det statliga kapitalet kan hjälpa företag i vissa faser. I paneler fanns Tim Books och Göran Lättman. Gunilla Nordlöf ramade in dagen.

Moderator var Mia Berglund Ahlstrand, ”som till vardags skyfflar kol på Tillväxtverket i Luleå” som hon själv uttryckte det. Carl Johan Hedström på Östersundskontoret spelade in frågor som kom från Twitterflödet. Ja, det är helt klart att Tillväxtverket syntes tydligt denna dag.

En som inte syntes så mycket på scenen, men som har haft huvudansvaret för helheten är projektledare Patrik Sällström.

Patrik Sällström

Vi fångar honom vid mingelfikat och ställer sportfrågan: Hur känns det?

Tack, det känns bra, absolut. Det är alltid roligt att kunna belysa och gå lite djupare i frågorna och det tycker jag vi har gjort idag. Jag har hört många positiva kommentarer från deltagarna här vid fikat och så får vi veta mer genom utvärderingen.

Om du skulle göra medskick till nästa projektledare för Stora Tillväxtdagen, vad skulle det vara?

Vi har varit mycket interaktiva under dagen, både via mentometer, publikfrågor och genom möjligheten att ställa frågor på Twitter. Även de som följt livesändningen har kunnat fråga. Det är något som går att utveckla ännu mer till nästa år. Det skapar dynamik i programmet tycker jag.

Det är också bra att ordna nationella konferenser utanför Stockholm, det är något jag skulle rekommendera för framtiden. Det går bra att kombinera det nationella perspektivet med att göra en djupdykning i just den region vi är i.

Hur har det varit att ha ansvaret för Stora Tillväxtdagen?

Det är väldigt inspirerande att jobba med något så konkret som Stora Tillväxtdagen. Arbetet har självklart krockat med en massa annat, det är ju inte enda arbetsuppgiften, men det har varit så kul att få jobba med alla medarbetare som deltagit i planering och förberedelser av denna dag.

Arbetsgruppen har verkligen varit engagerade och kreativa. Det märks att vi är vana och duktiga på att ordna konferenser. Det är tacksamt att jobba i en grupp som har den erfarenhet som internservice och kommunikation har. Jag är inte en projektledare som dokumenterar alla detaljer och följer upp dessa, men allt har bara flutit på i ett mycket bra samarbete.

Se video från Stora Tillväxtdagen på Youtubelänk till annan webbplats

Läs pressmeddelandet inför Stora Tillväxtdagenlänk till annan webbplats

Läs pressmeddelandet om företag i Mellersta Norrlandlänk till annan webbplats