Tillväxtverket

Ett år med nya tillvaxtverket.se

Ett år har gått sedan vi lanserade nya tillvaxtverket.se med öppna medarbetarsidor och responsiv design. Sedan dess har webbplatsen haft 3 600 000 sidvisningar och över en halv miljon externa besökare.

Mest populärt bland våra externa besökare, d v s användare som inte är inloggade, är utlysningar och EU-program. Och bland utlysningar toppar checkar för digitalisering och regionalt investeringsstöd listan. Andra webbsidor som har lockat många besökare under året är information om affärsutvecklingscheckar, regional utveckling och stöd till företag. Även våra öppna medarbetarsidor drar till sig mycket uppmärksamhet från externa besökare. Startsidan för medarbetare tillhör även den toppskicket av mest besökta sidor.

Stort intresse för turism och regional utveckling

Vid sidan om finansiering är det tydligt att det finns ett stort intresse för turismfrågor och regional utveckling på webben. De mest lästa blogginläggen är t ex ”Så möter vi konkurrensen om världens turister” och ”Mirakelkur för landsbygden”.

Många mobilanvändare

En typisk extern besökare på tillvaxtverket.se surfar via Internet Explorer från Stockholm och framförallt på desktop under kontorstid och allra mest på måndagar och tisdagar. Men vi har också ovanligt många mobilanvändare för att vara en myndighet, över 38 procent av våra besökare surfar mobilt.

Facebook ger nya besökare

Vi kan också konstatera att vår satsning på sociala kanaler har gett ett gott resultat även för webben. Facebook är just nu, vid sidan om Google, den kanal som driver mest trafik till tillvaxtverket.se.

6 000 publikationer har laddats ner

Vi ska vara en kunskapsmyndighet och vi ska arbeta digitalt, även med rapporter och annat informationsmaterial. Det återspeglar sig inte minst i statistiken över våra nedladdade publikationer. Nästan 6 000 publikationer har laddats ner under året och listan toppas av Starta-företag broschyren, tätt följt av Fakta om svensk turism.

De mest använda sökorden på tillvaxtverket.se är projektbanken, lediga jobb, transportbidrag och turism. Och den mest visade filmen är Start-up Sweden om bootcamp för digitala start-ups.

Utvecklingen fortsätter

Vi kommer att fortsätta utveckla tillvaxtverket.se under året som kommer med nytt innehåll och nya funktioner. Vi kommer särskilt att se över hur vi presenterar utlysningar och publikationer, och om vi kan förbättra sökfunktionen ytterligare.

Har du frågor eller synpunkter på de externt riktade delarna av tillvaxtverket.se är du välkommen att kontakta webbansvarig Monica Nielsen, koordinator Gabriella Lundin eller din ämneskommunikatör.