Tillväxtverket

Fria fall och krockar i KUL:s skidlek

Med god aptit tog 20 entusiastiska skidåkare sig ann längdåkningskurser i skejt- och klassisk stil. Kurserna avslutades med stafett där arrangörerna fick bevittna fria fall, krockar och en kämparglöd de aldrig tidigare skådat.

Tillväxtverkets KUL-gäng är laddade för längdskidor.

Tillväxtverkets KUL-gäng är laddade för längdskidor.

Johanna Skalman.

Johanna Skalman.

- Braaa, snyggt!

Johanna Skalman studerar sina lärlingar där de susar fram som en välfylld rad lemmlar i den vita snön, med stavar, utan stavar, framåtlutade, bakåtlutade för att hela tiden utmana sin teknik. Även för den skidvane kan teknikträningen vara svår.

- Vem vill testa treans växel?

Nu är det i stället Johanna Meijer på andra sidan spåret som ropar åt sin skejtgrupp. De flesta är sugna och saxar uppåt backen i samlad trupp.

Håkan Flykt, till vardags granskare, är en av de glada anmälda.

- Det här är skitbra, jag är nybörjare sedan två år och då har man varit nybörjare ganska länge. Men jag är självlärd och då märker man att man behöver lite teknik.

Han åker mest skejt och oftast blir det i området Spikbodarna i östra Östersund.

- Men nu har jag börjat åka här på stadion, ja tills jag hittade en backe som jag krashade i, säger Håkan, skrattar och fortsätter:

- Närå men det är jättebra här. Men jag åker helst där det inte är så mycket uppför och nerför just för att det är så svårt med tekniken.

Har du varit på många KUL-aktiviteter?

- Ja, på hockey, paddel och skidor. Det blir inte så mycket drejande och blombindning för min del men det är säkert roliga aktiviteter det också. Det här var bra, jag hoppas det blir fler gånger.