Tillväxtverket

Vi är Tillväxtverket - Therese Asplund

Vi fortsätter med intervjuserien där medarbetare får presentera sig själva och berätta om ett pågående projekt. Syftet är att lära känna varandra bättre och att få inblick i kollegornas vardag.

Therese Asplund

Vem är du och vad arbetar du med?

– Jag heter Therese Asplund och är uppdragsledare för projektet Datastrategi och dataplattform. Projektet fokuserar på den datadrivna utvecklingen på Tillväxtverket genom att leverera stor nytta på ett bra och smart sätt. Syftet är att finna nya vägar för ett datadrivet arbetssätt. Exempelvis sätter vi ihop data från olika källor och presenterar dem i ett nytt smart sammanhang.

– Det är ett roligt projekt där det händer mycket och vi har ett fint samarbete tillsammans i gruppen. Under 2020 kommer vi jobba med att ta in ny data och utforska tekniken för att ta fram nya prototyper. Målet är att jobba så agilt och utforskande som möjligt.

Berätta om ett intressant och aktuellt projekt som du deltar i?

– Fokus under hösten har varit framtagning av en "proof of concept" (en metod som i ett tidigt skede utvärderar en eller flera idéer genom att utveckla en prototyp), där vi testat resultatet i mindre skala för förbättrad ekonomistyrning för cheferna. Det har varit framgångsrikt och nu siktar projektet på att produktionssätta prototypen i februari eller mars.

– Genom sammanställning av data visar prototypen en samlad bild av respektive enhets budget på ett enkelt och tillgängligt sätt. Exempelvis ger prototypen en översikt av data från Agresso, ekonomienhetens egna Excel-filer och NYPS (Ny projekt- och stödärendehantering).

– Det som känns extra roligt är att det vi gör tas väl emot och har ett värde för verksamheten.

Vad gör du på fritiden?

– På fritiden gillar jag att träna och har anmält mig till en halvmaraton i vår. Annars har jag svart bälte i shopping och älskar mode och kläder. Jag hjälper alltid mina vänner med shoppingtips och hade säkerligen jobbat med mode om jag inte hade mitt nuvarande jobb.

Välj en låt till vår Spotify-lista och berätta varför du valde den låten!

– Får jag tipsa om en podd istället? Jag lyssnar nämligen mer på poddar än på musik😊. Transformationspodden är en podd om digital transformation i offentliga verksamheter. Där gästar jag i avsnittet som handlar om innovation och berättar om projektet Datastrategi och dataplattform. Lyssna gärna på det avsnittet där jag ger en tydlig bild av projektet, om hur vi jobbar och vad som är viktigt att tänka på i samband med datadriven utveckling.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Till Spotify-listan "Vi är Tillväxtverket"länk till annan webbplats