Tillväxtverket

Vi är Tillväxtverket - Malin Ylinenpää

Vi fortsätter med intervjuserien där medarbetare får presentera sig själva och berätta om ett pågående projekt. Syftet är att lära känna varandra bättre och att få inblick i kollegornas vardag.

Malin Ylinenpää

Malin Ylinenpää i färd med att åka skridskor på Luleå älvs isbana en dimmig dag i november.

Vem är du och vad arbetar du med?

– Jag heter Malin Ylinenpää och är programansvarig för Europeiska Regionala Utvecklingsfonden i Övre Norrland. Det innebär att jag och mina kollegor på kontoret i Luleå förvaltar de EU-medel, närmare 2 miljarder kr, som finns avsatta för satsningar inom specifika områden. Det kan handla om forskning och innovation, informations- och kommunikationsteknik, ökad konkurrenskraft för små och medelstora företag, klimat- och miljöåtgärder samt infrastruktur i Norrbottens och Västerbottens län. Jag har alltid brunnit för tillväxtfrågor och för mig är det lika viktigt att värna om det lokala som att bygga internationella relationer. Mitt nuvarande jobb omfattar båda delarna och det är fantastiskt spännande!

Berätta om ett intressant och aktuellt projekt som du deltar i?

– En av de saker som känns extra roligt just nu är att få delta i förberedelsen av nästa programperiod, jag deltar i den grupp som arbetar med programmeringsdelen. Det är ett komplext arbete med många aspekter och aktörer. Och därför blir det både utmanande och utvecklande.

– Några av de mest spännande projekten inom regionalfonden för Övre Norrland är just nu kopplade till företagsetableringar. Ett exempel på en stor företagsetablering är Northvolt som ska öppna batterifabrik i Skellefteå. 2 500 nya arbetstillfällen på en liten ort kommer att få stor påverkan både inom den befintliga industrin och på bostads- och servicemarknaden. Därför kräver en så stor satsning att alla aktörer som berörs tänker till och samarbetar.

– Det finns också projekt som fokuserar på snö och is. Förutom gruv- och skogsnäring och energiproduktion, så kan is och kyla numera räknas som norra Sveriges främsta tillgångar då många inom testbranschen ser en stor potential i att kunna prova lösningar i kallt klimat. Även datahallar som alstrar mycket värme har stort behov av kyla för sin utrustning.

– Det finns därmed många spännande och bra projektsatsningar som drivs inom regionalfonden. För ett glesbefolkat område med demografiska utmaningar har dessa satsningar stor betydelse.  

Vad gör du på fritiden?

– Sommartid dyker jag och är aktiv i vår lokala dykarklubb, Dykarklubben Polar som har firat 50-årsjubileum under året. När de finaste nyisarna har lagt sig, vanligtvis i slutet av oktober, så spänner jag på mig långfärdsskridskorna, samlar vännerna och packar kaffetermosen. Sedan när snön lagt sig åker jag skidor, både längdskidor och utförsåkning. Jag tycker också om att cykla mountainbike och plocka svamp. Min underbara lillkille, Emil som är två år, hänger glatt med på de allra flesta aktiviteterna. Han är världens bästa fikasällskap!

Välj en låt till vår Spotify-lista och berätta varför du valde den låten!

– Får man bara välja en? Det finns ju så många bra låtar! En låt som fortfarande gör mig glad är ”Danza Kuduro” med Lucenzo. Den spelades ett antal gånger i samband med medarbetardagen 2019 som jag var med och anordnade. Den låten får mig fortfarande att vilja ställa mig upp på en stol och dansa :-).

Till Spotify-listan "Vi är Tillväxtverket"länk till annan webbplats