Tillväxtverket

Vi är Tillväxtverket - Annamia Olvmyr

Vi fortsätter med intervjuserien där medarbetare får presentera sig själva och berätta om ett pågående projekt. Syftet är att lära känna varandra bättre och att få inblick i kollegornas vardag.

Annamia Olvmyr på Gallerinatten i Malmö.

Annamia Olvmyr på Gallerinatten i Malmö.

Vem är du och vad arbetar du med?

– Jag heter Annamia och är kommunikatör i vårt nationella regeringsuppdrag för socialt företagande. Det innebär ett företagande som sätter samhällsnyttan först genom arbete med exempelvis klimatfrågor, psykisk ohälsa, fattigdom eller integrerad arbetsmarknad.
Vårt uppdrag är att skapa förutsättningar som stärker socialt företagande i Sverige. Det görs genom ökad kunskap och kännedom om ämnet samt genom främjande av affärsmässig utveckling.

Berätta om ett intressant och aktuellt projekt som du deltar i?

– En del av vårt uppdrag är att utveckla kunskap och mötesplatser. Exempelvis är vi huvudfinansiär för och deltar vid Social Innovation Summitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, som äger rum i Malmö den 12–13 november och är Nordens största mötesplats för social innovation.

– I samband med regeringsuppdraget har vi nyligen startat gruppen ”Samhällsentreprenörskap och socialt företagande” på Facebook. Det är en digital mötesplats för alla som är intresserade av området. Dessutom är 17 av Sveriges 21 regioner med och driver projekt för att främja socialt företagande. Vi har nu även en kommunikationsgrupp för att arbeta gemensamt och testa idéer med varandra.  

Vad gör du på fritiden?

– Jag är tillsammans med familjen och lagar mat ute i skogen eller spelar spel. Men jag är även kulturintresserad. Häromkvällen såg jag en filmkonsert om Harry Potter (Fången från Azkaban) med Malmö Symfoniorkester som spelade filmmusiken live. Så underbart!

– Utöver det tycker jag om att få röra på mig. Träning är min meditation, då får jag kontakt med kroppen och blir klar i tankarna.

Välj en låt till vår Spotify-lista och berätta varför du valde den låten!

– Jisses, så svårt att välja! Men det blir en låt som jag rekommenderar att lyssna på med hörlurar, den ger en cool känsla när man är på väg någonstans: Billie Eilish – "Bad Guy". 

Till Spotify-listan "Vi är Tillväxtverket"länk till annan webbplats