Tillväxtverket

Vi är Tillväxtverket - Patrik Möllerström

Vi fortsätter med intervjuserien där medarbetare får presentera sig själva och berätta om ett pågående projekt. Syftet är att lära känna varandra bättre och att få inblick i kollegornas vardag.

Patrik Möllerström

Patrik Möllerström

Vem är du och vad arbetar du med?

– Jag är född och uppvuxen i Malmö. Jag lever med min sambo och våra två barn i en villa. Vi har även en Volvo men ingen vovve. Villan ligger ute på landet med ett rapsfält rakt utanför fönstret, inte långt från miljonprogrammet där jag växte upp.

– Jag har, under femton år och innan jag började på Tillväxtverket, arbetat med arbetsmarknads- och integrationsfrågor på kommunal nivå. Sedan drygt ett år arbetar jag med näringslivets kompetensförsörjning på Tillväxtverket i Malmö. Kompetensförsörjning beskrivs idag av många som det största hindret för fortsatt tillväxt. Min roll handlar om att hjälpa företagen genom att analysera och identifiera det framtida behovet av kompetensförsörjning. Genom min tjänst besöker jag projekten för att träffa alla kloka och engagerade människor som finns runt om i landet. Det känns bra att stötta deras verksamhet – och i längden Sverige – till en bättre plats för att arbeta och driva företag i.

Berätta om ett intressant och aktuellt projekt som du deltar i?

– Jag deltog nyligen i ett pilotprojekt för strategisk kompetensförsörjning. Det handlar om sex olika projekt med ett gemensamt syfte: Det är nödvändigt att företag ser över sina interna processer och planerar för den framtida verksamheten. Ett av projekten drivs av en eldsjäl på Svenskt Trätekniskt Forum. Han ska åka land och rike runt till olika sågverk för att hjälpa de med framtidens kompetensförsörjning. Där hade man önskat vara en fluga på väggen!

Vad gör du på fritiden?

– Min fritid spenderar jag med familjen. Jag har två barn som håller på med en hel del aktiviteter. Därför jag spenderar rätt mycket tid i brottningslokaler, ishallar och teatrar – vilket är ett perfekt alibi för att slippa träna själv. Kopplar av gör jag helst framför grillen eller i köket genom att laga långkok eller Tex-mex. Ett annat fritidsintresse under hösten och vintern är jakt.

Välj en låt till vår Spotify-lista och berätta varför du valde den låten!

– Jag har en galet bred musiksmak. Det kan handla om allt från dödsmetall till country – via hiphop – men just idag får det bli ”Straight Outta Compton” med N.W.A.. Jag försöker att bejaka tonåringen inom mig, det är en väldigt befriande känsla.

Till Spotify-listan "Vi är Tillväxtverket"länk till annan webbplats