Tillväxtverket

Vi är Tillväxtverket - Maria Eliasson

Vi fortsätter med intervjuserien där medarbetare får presentera sig själva och berätta om ett pågående projekt. Syftet är att lära känna varandra bättre och att få inblick i kollegornas vardag.

Maria Eliasson

Maria Eliasson

Vem är du och vad arbetar du med?

– Jag heter Maria Eliasson, men kallas för Mia. Jag är 37 år och bor i ett hus (med ständigt pågående renovering) på Hertsön i Luleå. Jag arbetar på Tillväxtverkets kontor i Luleå. Främst arbetar jag med att handlägga projekt inom strukturfondsprogrammet för övre Norrland, men också en del med strategiskt regionarbete. Just nu har vi precis stängt en utlysning och är mitt uppe i beredning, vilket är intensivt och roligt. Det är min första beredning eftersom jag är nyanställd.

Berätta mer om ditt arbete!

– Handläggararbetet är komplext och spännande. Man är både ett stöd och ett bollplank för projektägare, men också granskare av olika projekt och aktiviteter. Det ställer höga krav på både relationsbyggande och saklighet.

– Jag trivs otroligt bra med mitt arbete och uppskattar verkligen variationen av projekt - liksom möjligheten att vara med och påverka utvecklingen av vårt arbete och projektens genomförande, och därmed utvecklingen av vår region.

Vad gör du på fritiden?

– På fritiden spelar jag mycket hockey, åtminstone under vinterhalvåret. Jag startade faktiskt ett hockeylag för kvinnor/icke-män för drygt två år sedan. Detta eftersom intresset var stort, men inget lag fanns för spelare på vår nivå (vuxna som är en blandning av nybörjare och ”gamla” spelare). Idag är vi runt 30 personer i laget och vi spelar numera även seriespel. Dessutom har fler damlag på samma nivå startat upp i närliggande kommuner. En fantastisk utveckling!

– Annars umgås jag mycket med familjen, som består av min hockeyspelande sambo och mina två barn, som är två och fyra år.

Välj en låt till vår Spotify-lista och berätta varför du valde den låten!

– Oj, musik är inte min starka sida! Jag föredrar samtal alternativt tystnad, haha. Men okej, vi kör på Linnea Henrikssons ”Småtjejer”. Jag väljer den för att Linnea är en grym förebild som brinner för jämställdhet och kvinnors rättigheter, vilket är något jag också är engagerad i.

Till Spotify-listan "Vi är Tillväxtverket"länk till annan webbplats