Tillväxtverket

Vi är Tillväxtverket - Tobias Lundberg

Vi fortsätter med intervjuserien där medarbetare får presentera sig själva och berätta om ett pågående projekt. Syftet är att lära känna varandra bättre och att få en inblick i kollegornas vardag.

Tobias Ludberg

Tobias Ludberg

Vem är du och vad arbetar du med?

– Jag är en levnadsglad 36-åring som bor i ett hus på Frösön utanför Östersund med min sambo Malin och våra två pojkar.

– Jag arbetar med ett regeringsuppdrag där vi stöttar 39 gles- och landsbygdskommuner i deras jobb att stärka näringslivet. Eller med andra ord - mitt jobb är att bidra till utveckling av näringslivet i de samhällen som behöver det allra mest.

Berätta mer om ditt arbete!

– I regeringsuppdraget erbjuder vi kommunerna finansiering, kunskap och nätverk.

– Finansieringen bestämmer kommunerna själva hur de ska använda för att stärka näringslivet, och det gör det extra intressant att följa deras arbete. Redan första året 2018 startade över 200 aktiviteter och flera kommuner har valt att anställa personal för att kunna ge bättre service till sina företag.

– Kunskap erbjuder vi bland annat genom att sprida goda exempel på hur andra kommuner gör för att lösa liknande utmaningar. Många kommuner är särskilt intresserade av att ta del av konkreta metoder, till exempel ett verktyg som hjälper dem att förstå sina företags kompetensbehov. Därför kommer vi att fokusera på att utveckla mer kunskapsstöd av olika slag.

Vad gör du på fritiden?

– Förutom att umgås med min familj så åker jag helst av allt skidor nerför ett högt berg med massor av snö. Känslan av att vara på toppen av ett berg en kall och solig vinterdag med mjuk fluffig pudersnö framför mig är oslagbar. Musik är också ett stort intresse, både att lyssna på och att spela själv. Det går att hitta bra musik i nästan alla genres så därför gillar jag allt ifrån den hårdaste av hårdrock till de mjukaste av toner i klassisk musik.

Välj en låt till vår Spotify-lista och berätta varför du valde den låten!

Stevie Wonder – I Wish. Prova att sitta still i kontorsstolen med den låten i lurarna. Det går inte!

Till Spotify-listan "Vi är Tillväxtverket"länk till annan webbplats