Tillväxtverket

Vi är Tillväxtverket - Rebecka Hinn

Vi fortsätter med intervjuserien där medarbetare får presentera sig själva och berätta om ett pågående projekt. Syftet är att lära känna varandra bättre och att få en inblick i kollegornas vardag.

Rebecka och hennes döttrar cyklar hem från skolan.

Rebecka och hennes döttrar cyklar hem från skolan.

Vem är du och vad arbetar du med?

– Jag är Rebecka Hinn och arbetar med vårt nationella program för socialt företagande (se videon om socialt företagandelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster). Det innebär ett företagande som sätter samhällsnyttan först genom att skapa exempelivis en bättre miljö eller arbetsmarknad. Ett exempel är Local Food Nodes som skapat en öppen digital plattform genom vilken konsumenten bokar mat och betalar direkt till producenten. Ett annat är Vägen ut!. Ett företag i kooperativ form som säljer miljövänliga produkter och tjänster, samtidigt som de skapar arbetstillfällen.

Att förbättra i samhället har varit en stark drivkraft för mig sedan barnsben. Jag har skrivit artiklar om kvinnors rätt till abort i Peru, arbetat med hållbar turism i Costa Rica och startat sociala företag här på hemmaplan. För mig är arbetsuppgiften lika viktig som teamet. Därför är jag glad för att ha arbetat med många olika modiga kollegor, med både hjärna och hjärta. "Team is everything!"

Berätta om ett intressant och aktuellt projekt som du deltar i!

– Vi har bland annat 17 regionala projekt och alla är intressanta att följa. Några satsar på att utveckla Social Business Boards, ett möte där olika företagsfrämjare och rådgivare stöttar entreprenörer i utvecklingen av deras idéer.

Andra regioner arbetar med att öppna upp sin offentliga upphandling. En sjättedel (cirka 683 miljarder kronor 2016) av vårt BNP är kopplat till offentlig upphandling. Om fler offentliga aktörer börjar använda sig av social hänsyn kan vi främja företag som sätter samhällsvinsten först, vilket vi alla vinner på.

Sedan tycker jag att hela vårt interna utvecklingsarbete med att arbeta smartare, och nyttja metoder som hack, är både kul och spännande. Jag tycker det är viktigt att vi alla ställer oss frågan: Vad är det för samhällsutveckling vi stödjer om den inte är hållbar (ekologiskt, ekonomiskt och socialt)?

Vi måste också göra hållbarhet till en personlig fråga, både privat och i jobbet. Jag tycker det är så spännande att höra hur andra kollegor har gjort för att främja hållbarhet. Det kan handla om allt från nytänkande vid anställningar, upphandlingar och val av konferensupplägg på jobbet till smarta lösningar hemma. Det inspirerar och det ser jag gärna ännu mer av! Hållbarhet "is the new black". Men vi behöver inte alla ha svart bälte direkt, utan alla steg som tas är bra.

Vad gör du på fritiden?

– Då äter jag riktigt god mat (som min man Rodolfo lagat) tillsammans med våra döttrar, min systers familj eller med vänner. Jag tränar också några pass i veckan för att må bra, inte ha ont och känna mig starkare både mentalt och fysiskt.

Det är positivt att vi har friskvårdstimmen på jobbet, men jag vill gärna se ännu fler friskvårdsaktiviteter på jobbet. Fler promenadmöten, spontana stretchingsstunder så att man inte fastnar i Gollum-positionen framför datorn (en karaktär i Sagan om ringen, med urusel kroppshållning). Dessutom reser jag, så ofta jag kan. Vi har en världskarta i vår entré där vi prickar in alla platser vi har varit på och inspireras att drömma om nästa äventyr. Ett äventyr som likaväl kan vara runt husknuten hemma i Landskrona, som i somras när jag och tjejerna var på safari i den två meter höga vassen nere vid stranden.

Välj en låt till vår Spotify-lista och berätta varför du valde låten!

– Jag väljer "Excavate" med Macklemore för att han fångar mig med sin kloka text och härliga musik. Lyssna och njut!

Till Spotify-listan "Vi är Tillväxtverket"länk till annan webbplats

Läs även den första intervjun i vår serie Vi är Tillväxtverket - Richard Källstrand

Vill du veta mer om socialt företagande? Följ programmet på LinkedInlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster