Tillväxtverket

Kontorsyoga: fyra enkla yogaövningar för bättre hälsa

Du som arbetar vid skrivbord och sitter stilla under längre stunder vet nog hur snabbt spänningar kan byggas upp i kroppen och våra muskler. Genom några enkla yogaövningar kan du få igång blodcirkulationen, släppa spänningar samt behålla fokus och energi under dagen. Dessutom är yoga ett effektivt verktyg för stresshantering och ger er en naturlig paus under dagen.

Nathalie Parkvall (Digital kommunikatör och yogalärare) går igenom övningar för kontorsyoga.

Nathalie Parkvall (Digital kommunikatör och yogalärare) går igenom övningar för kontorsyoga.

Stillasittande och ensidiga positioner påverkar våra kroppar negativt med bland annat trötthet och värk som följd. Dessa besvär går att förebygga genom att ta regelbundna pauser och göra kontorsyoga till en rutin. Några minuter med enkla övningar en gång om dagen kan göra stor skillnad för ditt välmående!

Här tipsar Nathalie Parkvall, certifierad yogalärare (kundaliniyoga och medicinsk yoga) och kollega på Digital kommunikation, om några enkla övningar. Du kan välja att antingen göra träningsövningarna tillsammans med henne i en guidad film eller se på korta instruktioner för övningar att göra på egen hand under en till tre minuter.

Yogaövningar

Vikten av att andas rätt

Andetaget är länken mellan kroppen och sinnet. Genom att andas rätt kan du ta kommando över sinnet och hjälpa dig själv att slappna av, öka fokus och få bättre balans. Månhttps://www.wevideo.com/view/1526377145ga av oss andas alldeles för ytligt, vilket gör att vi inte får tillräcklig med energi av syret som vi andas in. Steg ett är därför att lära sig andas långa djupa andetag. Andas gärna långa djupa andetag under tre minuter varje dag. Det gör stor skillnad! När du har lärt dig att andas rätt så är det dags för att gå vidare med nästa övning. Med hjälp av andningsövningarna kan du få lugn och stillhet om du exempelvis känner dig stressad eller känslomässigt upprörd, alternativt vill öka fokus och få mer energi.

Tre andningsövningar för bättre balans

  1. Guidad övning för långa djupa andetag - 3 minlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
  2. Andning för lugn och stillhet (1.30 min)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
  3. Andning för ökad fokus och energi (1.30 min)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Du hittar till den här sidan via länken Friskvård.