Tillväxtverket

Tack för din tid hos oss Johan

Efter tolv år ska Johan Lager lämna oss. Vi önskar honom ett stort lycka till med hans nya jobb. Läs gärna artikeln och se om du lär dig något du inte visste om Johan efter hans tid hos oss.

Porträtt av Johan Lager

Johan Lager

Vem är du och vad jobbade du med på Tillväxtverket?

Jag är en 40-årig göteborgare som har jobbat på Tillväxtverket/Nutek sedan 2007. Under åren har jag jobbat med en rad olika roliga projekt inom Myndighetssamarbetet Starta och Driva företag. Där bland annat webbtjänsten verksamt.se ingår.

Jag har tillsammans med kollegor på och utanför myndigheten paketerat och utvecklat information och tjänster på ett kreativt sätt. Genom åren har jag haft ansvar för vår telefontjänst Startlinjen, genomfört över hundra Starta Företag-dagar, startat upp ett antal podcasts och mycket mer.

De senaste åren har jag varit med och etablerat Kund- och Metodteamet på Tillväxtverket. Ett team som jobbar med designmetodik för att stötta projekt att ta fram tjänster och processer som är bättre anpassade efter användarnas behov.

Var kommer du att jobba till hösten?

Jag kommer börja på ett Skellefteåföretag som heter Hello Future. De är en digital transformationsbyrå som hjälper organisationer att bygga upp kunskap och digitala erbjudanden för att utvecklas i en föränderlig värld. Jag kommer att vara en del av ett team i Stockholm som först och främst tar fram digitala tjänster åt kunder inom näringslivet och offentlig sektor.

Vad tar du med dig härifrån?

Åren på Tillväxtverket har varit otroligt lärorika, inte minst när det gäller att förstå vad företag behöver och vilka insatser som ger verklig nytta. Eftersom jag alltid har jobbat i samverkan med andra myndigheter och organisationer så har jag lärt mig hur man skapar ett större värde till företagen. Detta genom att utnyttja de synergier som uppstår i en grupp med många olika kompetenser.

Naturligtvis tar jag med mig många år av spännande arbete med otroligt duktiga och snälla kollegor – er kommer jag sakna mest av allt.

Hur ser dina sommarplaner ut?

Jag kommer ta ett lite längre uppehåll och vila upp mig inför den kommande utmaningen att börja på ett nytt jobb. Det gör jag bäst hemma i Göteborg vid kusten och i skärgården. Jag kommer även försöka gå på en hel del bra konserter, spela tennis och umgås med släkt och vänner.