Tillväxtverket

Uppsala

Standnära i Öregrund

Tack vare att många svenskar i år besökt Öregrund och tack vare alla innovativa idéer som Strandnära i Öregrund på kort tid genomfört har de ökat sin omsättning med 67 procent jämfört med förra säsongen.

Strandnära i Öregrund med två båtar i vattnet där restaurangens gäster kan sitta.

Foto: Strandnära i Öregrund

Strandnära i Öregrund är en verksamhet som sedan 2008 består av såväl en delikatessbutik, en glassbar som en restaurang och strandbar. Under sommarmånaderna arrangeras livemusik flera kvällar i veckan.

Nya innovativa och hållbara lösningar

Under våren och sommaren har Strandnära i Öregrund visat både uppfinningsrikedom och kreativitet i sin verksamhet. De har i coronakrisen sett möjligheter och drivits av att ständigt förbättra och förändra verksamheten. De förändringar som gjordes är inte några tillfälliga lösningar bara för i år. Det finns ett långsiktigt hållbarhetstänk bakom varje innovativ idé.

Omställning i coronatider

Den för säsongen genomarbetade planen var redan klar i början av året. I slutet av mars gällde det dock att snabbt tänka om och hitta nya innovativa lösningar för att få gästerna att känna sig trygga, hindra smittspridning samtidigt som åtgärderna skulle bidra till företagets tillväxtambitioner. Så vad gjordes? Nedan är några av lösningarna som togs fram.

Hur ändrade de sitt tidigare koncept med intima musikkvällar i en fullsatt restaurang?
Det byggdes en flytande scen vid stranden där bättre förutsättningar fanns för att sprida publiken.

Hur skapade de fler coronasäkrade bord?

- Gamla skötbåtar byggdes om och ställdes på stranden som sittplatser för enskilda sällskap.

- Cafébord placerades i det långgrunda vattnet för en drink med fotbad.

- Restaurangdelen fick avdelare, så kallade coronaskärmar. Dessa byggdes i form av gamla spröjsade fönster och som en del av miljön och inredningen och tjänar framgent som både vindskydd och ljudnivåskydd mellan borden.

Hur minskade de trängsel i baren och vid kassan?

- En ny bar byggdes på stranden med gott om sittplatser på första parkett för solnedgångsspaning.

- Gästerna beställer och betalar själva mat och dryck i telefonen direkt vid bordet.

- Delikatessbutiken är ombyggd från självplock till personlig service. Detta resulterade i ökad kvalité, effektivitet och försäljning.

- Kösystem i form av båtprickar byggdes utanför butik, restaurang och glassbar

Hur minskade de risk för att gäster för med sig smitta?

Ett tvättställ byggdes utanför verksamheten så gästerna kunde tvätta händerna innan de gick in i restaurang och butik.