Tillväxtverket

Kalmar

Västervik Framåt 

När coronakrisen slog till tog Västervik Framåt omgående rollen att hjälpa näringen att försöka minska effekten av pandemin. Tidigt identifierade och bestämde de sex prioriterade områden att jobba med – nätverksdialog, företagsrådgivning näringslivsundersökningar, information, marknadsföring och digital livenärvaro.

Västervik visfestival. Båtar som ligger vid hamnen.

Foto: Västervik Framåt

Västervik Framåt arbetar med frågor som är centrala för att skapa tillväxt i kommunen. Detta genom näringslivs- och platsutveckling, nätverksarbete, citysamverkan och marknadsföring. I samverkan med utbildningssamordnare arbetar de också för att underlätta kompetensförsörjningen till näringslivet. De driver även en turistbyrå på uppdrag av Västerviks kommun och har uppdraget att marknadsföra varumärket och platsen Västervik.

Hjälper besöksnäringen under krisen

Nedan områden arbetar Västervik Framåt aktivt med under krisen.

Nätverksdialog – Västervik Framåt samlade sina upparbetade nätverk inom hotell, restaurang, handel, evenemang, outdoor och skärgård- och gästhamnar för att få en bild av de akuta behov företagen såg och vilken hjälp de var i behov av.

Företagsrådgivning – en person avsattes till rådgivning enbart för besöksnäringen. Dessutom lanserades ”Företagsakuten” som gav företag möjlighet att ta del av fem timmars fri ekonomisk- eller juridisk rådgivning från några av destinationens ledande revisionsbyråer. Tillsammans med Region Kalmar skapades, i dialog med näringslivet, möjligheten för 12 företag att genomgå en Kurbits-omställninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Redan under våren/försommaren och tillsammans med näringslivet skapades och genomfördes en sommelierutbildning riktad till permitterad personal på destinationens restauranger.

Näringslivsundersökningar – Detta skedde veckovis. Med start redan i april, skickades Barometern Västerviklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster ut till näringslivet för att kontinuerligt få en bild av hur näringslivet mår. Frågorna kretsade kring ekonomisk påverkan och hållbarhet, varsel och permitteringar, önskemål om lokala initiativ med mera. På det sättet kunde de samla in frågeställningar och önskemål om lokala initiativ som de summerade och skickade vidare till beslutsfattare och högre tjänstemän inom Västerviks kommun, politik och lokal media.

Information – En specialanpassad webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster arbetades snabbt fram. Här samlas nyttig information på nationell, regional och lokal nivå. Syftet är att företagaren ska kunna besöka en enda sida med coronarelaterad information och hjälp. Där kan de ta del av de olika typer av stöd som initieras, få inspiration av andra lokala initiativ ifrån lokala företag samt hitta de insatser Västervik Framåt och Västerviks kommun lanserar.

Marknadsföring – Västervik Framåt valde att ställa om till en mer eftertänksam kommunikation - med budskapet ”Drömmen om sommaren”länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och senare ”Drömmen blev sann”länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Kampanjfilmer på tema outdoor/friluftsliv skapades och en kampanj riktad till västervikaren ”tipsa om ditt smultronställe” utvecklades som en del av destinationswebben vastervik.com.

Västervik Framåt gjorde även en kampanj med Tjustbygdens Sparbank i syfte att stödja lokala företagare och för att visa personerna bakom företagen. Detta under manéret - ”Glöm inte oss!” - Vi har alla våra lokala favoriter. Lokala restauranger, frisörer, caféer, hotell, butiker och tjänsteföretag, som alltid finns där när vi behöver dem. Nu behöver de oss!

Tidigt skapades, i samarbete med butiker och fastighetsägare, kampanjen ”Handla lokalt handla med Kärlek” som senare även kompletterandes med en nyutvecklad e-shoppingsida med fri hemkörning för att minska påverkan på den initialt hårt utsatta handeln. Dessutom gjordes en extrasatsning på destinationens lokala presentkort riktat till bland annat arbetsgivare som köpte till anställda och kunder. Tillsammans med Västerviks kommun såg de till att ta fram en kampanj till näringslivet som kommunicerades ut till besökare/turister i syfte att vara försiktiga på plats.

Livesändningar - Näringslivsundersökningen via Barometern följdes upp och presenterades i det livesända Studion Coronalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster där gäster från näringslivet fanns representerade och intervjuades om deras bild och påverkan av krisen. Totalt sju program genomfördes under våren. Under de sju avsnitten hade Studio Corona sammanlagt 53 400 tittare i sina livesändningar på Facebook.

Västervik Framåt producerade årets livesända version av Visfestivalen. Under två dagar hölls den vanligtvis tre dagar långa festivalen för 50 åskådare i publiken. Liveproduktionen sändes på vastervik.com och på Östmedias kanaler och hade under de två dagarna 23 710 unika tittare. Även profilevenemanget Hasselörodden kunde genomföras och även sändas så väl live som i filmversion.