Tillväxtverket

Gotland

Medeltidsveckan

Medeltidsveckan kunde på grund av pandemin inte genomföras som vanligt men har i sommar trots detta växt och hittat ny publik både i Sverige och utomlands. En stor omställning till digitalt som tidigare varit en långsiktig vision fick nu genomföras under en vår av permitteringar och oro. En festival om vår historia blev till ett innovativt och framgångsrikt digitalt experiment.

Teknikerbåset vid digital sändning av Medeltidsveckan.

Foto: Marie Hedén

Medeltidsveckan har genomförts i 36 år och är en av Sveriges äldsta festivaler. Varje år besöker runt 40.000 besökare den åtta dagar långa festivalen med över 600 kulturevenemang. Detta är allt från större konserter till sagoberättare i en ruin, tornerspel och teaterföreställningar som avlöser varandra runt den stora marknaden med medeltida marknadsstånd där bland annat smeder, svarvare och keramiker visar upp sitt hantverk.

Årets Medeltidsvecka

Under en åtta dagars livesändning full av innovativa lösningar med längtan att vilja mötas i festivalstämning har Medeltidsveckan entusiasmerat både nya och gamla besökare. Besökarna fick i år ta del av 150 artister, föreläsningar, workshops, virtuella pubar, onlinemarknad och festkvällar. Besökarna har varit aktiva och kommunicerat och deltagit i sändningen. Familjer har byggt upp tält i sina trädgårdar och haft mindre träffar hemma runt om i landet.

Resultat av veckan

Resultatet blev över 70.000 visningar. 50 procent av tittarna tillhörde önskemålgruppen, unga vuxna mellan 20-35 år, som identifierats som nödvändiga för festivalens återväxt och utveckling. Besökarnas engagemang har samlat in stöd för festivalen att överleva till nästa säsong. Besökarna har vittnat om hur de hittat fram till saker i programmet som de aldrig tidigare deltagit i och många som tidigare inte deltagit, vill vara med på plats nästa sommar. Människor har breddat sin kunskap om festivalen och dess utbud samt medeltidens historia. Besökare i alla åldrar har varit aktiva på en digital festival för första gången i sina liv.

En hållbar utveckling

Mycket av det Medeltidsveckan lärt sig under denna sommar kommer de att ta med in i det framtida genomförande av festivalen. Det är hållbart och inkluderande med digitala inslag och ger många möjlighet att delta som inte annars skulle kunna. Och i krisens år har organisationen tillsammans med trogna sponsorer hittat och finansierat möjligheten att hålla festivalen flytande ekonomiskt. Ett crowdfundingprojekt till artistarvode drog in en halv miljon och överraskade alla med kraften i lojala besökares engagemang. Årets Medeltidsvecka har lyft festivalen och Gotland till nya höjder och nya platser på kartan.