Tillväxtverket

Gävleborg

Stilleben

Hotellet Stilleben ställde snabbt om sin verksamhet från utländska till svenska gäster. Pandemin tvingade dem att gå igenom hela sin verksamhet och tänka nytt. Efter denna sommar har de bestämt att fortsätta fokusera på den svenska marknaden.

Spabad vid hotellet Stilleben.

Foto: Stilleben

Stilleben är ett hotell med fokus på naturupplevelser, tystnad, trivsam och familjär miljö, närproducerad och ekologisk mat och spa. Stillebens målgrupp har traditionellt varit utländska gäster, främst från Belgien, Holland, Tyskland och Schweiz. Sedan ett år tillbaka har nya ägare från Belgien med stora ambitioner och mod tagit över hotellet.

Verksamhet som snabbt ändrade fokus

Precis som för många andra hotell så blev inte detta år som planerat. Nästan över en natt så försvann alla bokningar. De nya ägarna lade då mycket tid på att tänka igenom sitt koncept och vad de egentligen ville uppnå. De bestämde då att ställa om fokus från internationella gäster till svenska och lokala gäster. De arbetade om sin webbplats till svenska och paketerade säljbara paket för svenska marknaden inom sina områden. De ”corona-säkrade” sin verksamhet och erbjöd bland annat gästerna att boka deras nybyggda spa enskilt så det blev corona-säkert samtidigt som det blev en unik upplevelse för gästerna. De började också erbjuda take-away från restaurangen.

Marknadsföring gav resultat

Efter midsommar började bokningarna ta fart och de fick en hektisk månad. De marknadsförde sig via Facebook och i flera olika tidningar. Men det som de tror bidrog mest till att svenskarna hittade till dem var tack vare deras bra betyg på Booking.com, Google och en webbplats som samlar boutiquehotell. Sommaren blev över förväntan tack vare deras omställning. Många gäster vittnade om att de hittat en dold pärla i Gästrikland som de definitivt skulle återvända till i vinter.

Hållbar omställning av verksamheten

Pandemin tvingade Stilleben att gå igenom hela sin verksamhet. Den fick dem att lägga mer betoning på den hemtrevliga känsla de vill skapa, det goda köket med hälsosamma och lokala ingredienser och hur de vill hjälpa sina gäster att varva ner och ”komma tillbaka” till naturen. Just de aspekter de vill uppnå togs upp som saker som gästerna uppskattade med vistelsen, i den feedback och de recensioner som gästerna gav efteråt.

Efter denna sommar har de bestämt att fortsätta fokusera på den svenska marknaden. De vill vara ett hotell för alla svenskar som vill ha en välgörande vistelse långt från folkmassorna, men inte för långt från deras hem.