Tillväxtverket

Blekinge

Ronneby Brunn – Hotell, konferens och SPA 

Ronneby Brunn är ett av Sveriges största SPA och resorthotell med utrymme för 800 övernattande gäster. Under coronapandemin har de arbetat med hotellet på ett föredömligt sätt för att göra det både tryggt för besökarna och lönsamt.

Ronneby Brunn. Hotellet och dess omgivningar.

Foto: Ronneby Brunn

Hotellets beläggning har varit nära en normalsommar då de har en beläggning på runt 90 procent. Denna coronasommar gav en beläggning på 73 procent. Trots minskningen så hölls totalbudgeten till 98 procent. En del av förklaring är att hotellet sålt mer produkter via egna kanaler och inte via sajter som Booking och Expedia.

En annan förklaring är att hotellet har styrt gästerna till att köpa paket med allt inkluderat. Normalt säljs cirka hälften paket och hälften enbart logi & frukost. För att öka möjligheten att styra gästerna ökade de priserna för logi & frukost för att få fler att boka paketen. Detta har gjort att matsvinnet har minimerats och råvarukostnaderna minskat då de kunnat göra mat för rätt antal personer. Styrningen har även sänkt personalkostnaden i restaurangen då de vetat när gästerna ska komma och hur många de är vid varje sittning.

Tryggt för gästerna

Att hantera 800 gäster som ska checka in, äta middag, gå på badland och äta frukost var redan tidigare en stor utmaning. Sommarens utgångspunkt var att kunna hantera allt detta på ett säkert och tryggt sätt för gästerna. Nedan är några av de åtgärder som gjordes.

  • Begränsade antalet gäster till 500 och stängde ner rum så det inte gick att boka för fler.
  • För att kunna styra gästerna så togs det fram 10 olika färgband som delades ut vid incheckning. De utvecklade en funktion i bokningssystemet för att kunna kategorisera gästerna enligt färg. En heltidstjänst hanterade så det blev rätt antal i varje färg och att gästernas önskemål skulle tillgodoses.
  • Enbart hotellets gäster fick i år besöka badlandet. Alla sittytor på badlandet delades in i olika zoner där varje gästs färgband styrde vart de kunde ligga för att det inte skulle bli trängsel.
  • Middag & frukost: Matsalarna delades in i 10 olika zoner och hade två sittningar till frukost och två till middag. Detta gjorde att det enbart var 25 gäster per zon och tillfälle och trängsel kunde förhindras. Vid varje sittning fanns en hovmästare som välkomnade gästerna och förklarade var de skulle sitta och som även spritade händerna på dem.