Tillväxtverket

Innovation Race skapar affärer i Jönköpings län

Innovation Runway erbjuder företag i Jönköpings län att testa och skapa nya affärsmöjligheter. Under första året har projektet besökt 40 företag, genomfört 13 verifieringsprojekt och arrangerat två Innovation Race med tolv företag.

Bild från projektet Innovation Runway

Alla som deltar i ett Innovation Race hjälps under några intensiva dygn åt att utveckla varandras produkter och idéer.

Målet med projektet Innovation Runway är att skapa förutsättningar för 100 nya jobb – och en starkare innovationskultur.

– Vi vill skapa en innovationsprocess som utgår från företagens behov och villkor och samtidigt stärka samverkan mellan företag och branscher, studenter, forskare och andra utanför företagsvärlden, säger projektledare Carola Öberg.

Enligt henne har många mindre företag svårt att ta sig tid att blicka framåt – och skaffa resurser för att utveckla. I goda tider lägger de flesta företagsledare all sin tid på kärnverksamheten.

Stödet från Innovation Runway bidrar till en stark och uthållig förändringsförmåga vilket även gynnar genomförandet.

– Kombinationen av företagscoaching och nyttjandecheckar gör skillnad och vi ser att även mindre belopp för affärs- eller innovationsutveckling har betydelse.

Verifieringsprojekt och Innovation Race

Enligt Carola Öberg fungerar metoderna Verifieringsprojekt och Innovation Race bra för små och medelstora företag.

I verifieringsprojekten får företag hjälp av affärsutvecklare och mastersstudenter att identifiera och utvärdera de kommersiella möjligheterna för sina idéer. Under projektets första år har 13 sådana projekt genomförts.

Under ett Innovation Race arbetar många aktörer tillsammans för att hitta lösningar och förverkliga de medverkande företagens idéer. Ofta pågår ett race under flera dygn.

– Vi börjar tidigt på morgonen och arbetar ibland sent in på natten och det är otroligt roligt, utvecklande och spännande. Genom att kraftsamla och kombinera kunskaper och erfarenheter, når vi resultat mycket snabbare än i en traditionell utvecklingsprocess, säger Carola Öberg.

Under projektets första år har två race genomförts för sammanlagt tolv företag, varav flera har potential att fördubbla sin omsättning.

Från idé till affärsplan på 54 timmar

Richard Englund är ansvarig för affärsutvecklingen i M2M Solutions AB i Jönköping, som har specialiserat sig på att kommunicera med mjukvara i maskiner eller industriprodukter.

Han har bara goda erfarenheter av att delta i ett Innovation Race i Värnamo.

– Vi kom till racet med en overifierad idé och fick med oss en konkret affärsplan för att utveckla kundnytta och hitta möjliga kunder för en ny produkt, säger han och beskriver racet som en ”energiboost”.

Ett drygt halvår senare har samarbetet lett till att företaget har utvecklat en prototyp i samarbete med en potentiell kund.

Två 54-timmars Innovations Race har hittills genererat tolv utvecklingsprojekt, tre nya patentansökningar, ett tiotal registrerade varumärken och domäner, två nya registrerade bolag, illustrationer, broschyrer, enkäter och inbokade kundmöten.
Nästa race körs den 27-29 oktober i Jönköping. Innovation Runway tar också fram en innovationsguide till hur företag på ett enkelt sätt kan skapa en kultur och struktur som främjar innovation och nytänkande.

Fakta om projektet

Projekttid: 2015-04-15– 2018-08-14
Stödmottagare: Science Park Jönköping AB
Beviljat stöd från EU:s regionala utvecklingsfond (SEK):
9 987 618

sciencepark.selänk till annan webbplats