Tillväxtverket

Örebro

Logotyp med Krogen som inte finns

Krogen som inte finns

I en tid då besöksnäringen kämpat för sin överlevnad har Krogen som inte finns genom kreativitet, nytänkande och positiv inställning ökat både vinst och antal anställda. De tar vara på det lokala, delar med sig av sina idéer och nyttjar dygnets alla timmar.

Ingenting är omöjligt! Dessutom gäller det att ta vara på alla dygnets timmar, inte bara de klassiska krogtimmarna. Det är visionen för Krogen som inte finns. Trots namnet finns Krogen som inte finns i högsta grad. Och dessutom i många skepnader. Dels restaurangen i ladan hemma på gården i Folketorp, som Foodtruck vid arbetsplatser i regionen, i form av ett gatukök i Hallsberg, husbilsmiddagar med överraskningar, en kock som kommer hem till familjen på alla hjärtans dag och nu senast som golfrestaurang i Åmmeberg.

Att våga prova nytt och att göra det när pandemin lamslog större delen av världen kräver mod. Att dessutom göra en hållbarhetsresa där antalet anställda ökar, där ekonomin ger en stabil grund och råvarorna så långt det är möjligt bidrar till ekologisk hållbarhet är ännu mer imponerande.

Nytänk som inspirerar

Med sin positiva inställning och fokus på handling har de deltagit som inspiratör både regionalt och nationellt där de pekat på möjligheterna att utvecklas och lära nytt under pandemin. De har fått stort genomslag i sociala medier där de inspirerat andra, exempelvis med konceptet ”Husbilsmiddag med underhållning”.

Krogen som inte finns har visat upp åtskilliga exempel på nytänkande både före och under pandemin. Gäster kommer från när och fjärran för att besöka de olika restaurangerna och med sociala medier som bästa kommunikationskanal sprider de generösa erbjudanden.

Några exempel:

• För att få gästerna till sin krog i södra Närkes skogar, långt från de större orterna, ingick buss från centrala Örebro (innan pandemin).

• När pandemin slog till skaffade de en Foodtruck och bjöd in till landsbygden. Här erbjöds både trygghet och gott om plats.

• Foodtrucken blev vardagens lyxlunch vid större arbetsplatser.

• Mitt i pandemin startade de ett gatukök på en bakgata i Hallsberg. Där serveras dagens lunch med lokalproducerade råvaror. Nya grepp med lockvaror, till exempel olivolja, rapsolja, chokladpraliner och lokalproducerad must i gatuköket genererar merförsäljning.

• Inför advent arrangerades en ”husbilsmiddag” med underhållning och en trerättersmeny som serverades direkt till husbilarna. Husbilarna stod på parkeringen till Krogen som inte finns. Den som inte ägde en husbil kunde hyra en hos den lokala husbilsförsäljaren. Där auktionerade man även ut en husbilshyra med middag, där intäkten gick till Musikhjälpen.

• På alla hjärtans dag gick det att boka en kock som ordnade middagar som hemma-hos-besök under dagen

• Under påsken öppnade Krogen som inte finns på Askersunds Golfklubb.

Olika verksamheter sprider risken

Genom att bedriva flera verksamheter sprids risker och möjlighet skapas att nyttja tiden hela dygnet och alla dagar i veckan. På så sätt har både företagets vinster och antalet anställda ökat även under pandemin.

Deras arbete med att målmedvetet och systematiskt söka efter lokalproducerade råvaror av hög kvalitet, har gjort det möjligt för det regionala producentledet att kunna växa och utveckla sina produkter.