Tillväxtverket

Kalmar

Stufvenäs Gästgifveri

Under pandemin har gästgiveriet lyckats stärka sitt erbjudande och attrahera nya målgrupper. Genom att samarbeta med andra aktörer i regionen främjar de en levande landsbygd samtidigt som gästerna får en bättre helhetsupplevelse.

Byggnad som föreställer Stufvenäs Gästgifveri i Småland

Foto: Stufvenäs Gästgifveri

Stufvenäs Gästgifveri, med anor från 1700-talet, är ett klassiskt småländskt gästgiveri. På anläggningen finns ett spa, en konferensanläggning med kongresshall och en fantastisk vinkällare. Gästerna möts av ett personligt värdskap med både värme och omtanke i en harmonisk och inspirerande miljö.

Utveckling av verksamheten

Stufvenäs vill erbjuda mer än en övernattning med god mat. När gästerna reser hem ska de känna att de har fått en större upplevelse än de förväntat sig. De senaste åren har Stufvenäs gjort flera innovativa satsningar för att ta vara på – och lyfta fram – den unika miljö som gästgiveriet finns i.

Det senaste projektet är att tillgängliggöra Smålands näst största ek som är 9,7 meter i omkrets och cirka 800 år gammal. I augusti 2021 invigdes en ny stig i anslutning till eken och längs vägen finns rofyllda sittplatser samt skyltar som berättar om platsen, trädslagen och den biologiska mångfalden i området.

Ett annat exempel är satsningen på att vara en del av Visit Swedens koncept The Edible & Drinkable Country. Stufvenäs bord och utebar står på en naturskön plats precis vid havet under en av de vackraste ekarna. Här kan gäster laga mat och blanda drinkar utomhus och njuta av småländska smaker, på egen hand eller tillsammans med gästgiveriets kockar och bartenders.

Stufvenäs strävar efter att servera råvaror från regionen och vill också uppmärksamma de leverantörer som finns i närområdet. Serveringspersonal berättar alltid om råvarorna som finns på tallriken och dagen efter middagen kan gästen själv åka direkt till producenterna och köpa de produkter de ätit.

Hållbar och levande landsbygd

Företaget arbetar aktivt för att stärka sitt hållbarhetsarbete. De har ett nära samarbete med flera aktörer i regionen och strävar efter att ha lokala leverantörer i så stor utsträckning som möjligt. Genom att stödja näringarna som finns runt omkring vill Stufvenäs främja en levande landsbygd. De har även investerat i laddstolpar för elbilar och har också en egen biodling för att främja den biologiska mångfalden. I samverkan med en lokal aktör tar gästgiveriet fram egen honung. Stufvenäs är dessutom en demogård för att sprida och förmedla sin kunskap till andra gårdar via projektet Skogens kraft med LRF.

Storsatsning under pandemin

Stufvenäs har under pandemin lyckats stärka sitt erbjudande och attrahera nya målgrupper. Personalen informerades omgående om att ingen skulle sägas upp, vilket skapade både trygghet och motivation hos arbetsstyrkan. När andra aktörer i branschen bromsade, valde Stufvenäs att gasa sig ur krisen, främst genom att göra en av företagets största investeringar någonsin och bygga ut spaavdelningen.

De passade också på att stärka sin digitala kompetens och öka den digitala synligheten för att nå nya målgrupper. Före pandemin bestod målgruppen till stor del av konferensdeltagare och äldre personer. Under pandemin har verksamheten gått från "business till leisure" och gästgiveriet har lyckats attrahera en ny, yngre målgrupp. Denna finns nu kvar samtidigt som den tidigare målgruppen börjar komma tillbaka.