Tillväxtverket

Halland

Ästad Vingård

Ästad Vingård har på ett hållbart och innovativt sätt utvecklat verksamheten från en bondgård till en fulländad besöksnäringsverksamhet med attraktiva upplevelser. De har skapat nya arbetstillfällen och är ett föredömligt exempel på att det går att skapa attraktiva och lönsamma besöksnäringsföretag på den halländska landsbygden.

Man som plockar gröna druvor-

Foto: Ästad Vingård

Från grön mjölk till vita viner

I mitten av 80-talet dalade lönsamheten för mindre lantbruk i Sverige. Som en av de första gårdarna ställde Ästad om till ekologisk mjölkproduktion som gav bättre betalt. De öppnade även upp för skolbarn att besöka en riktig bondgård. En turistverksamhet växte fram. Snart knackade företag på dörren och ville komma på konferens och sedan startade de odlingar. Idag växer 40.000 vinstockar på Ästad Vingård.

På guidade vingårdsvandringar får gästerna lära sig om livet som vinbonde i Sverige och varför Sverige är ett vinland med framtiden för sig. Efteråt kopplar de av i utbyggda Sinnenas Spa eller äter en avsmakningsmeny på KRAV-märkta Restaurang ÄNG med lokala råvaror från Halland. Alla 54 hotellrummen på gården har en egen bastu.

Utveckling av verksamheten

Ästad Vingård har utvecklat sin verksamhet från en bondgård till att tillhandahålla hållbara och attraktiva upplevelser inom främst SPA och mat & dryck men även konferenser och aktiviteter. Den innovativa utvecklingen fortsätter och de investerar nu i en ny gastronomisk satsning med sikte mot Hallands första Michelinstjärna. Restaurangen invigs 2022. Den utformas som ett växthus och vandringen från hotellrummen till restaurangen ska vara en upplevelse och gå genom ett halländskt jordbrukslandskap med en mängd olika egna odlingar. Satsningen på vinproduktion utvecklas hela tiden och beräknas i år ge drygt 20.000 flaskor. Odlingarna utökas med i snitt ett hektar/år och målet är en produktion på 100.000 st flaskor årligen.

Omställning under pandemin

Ästad Vingård har ökat sin beläggning under pandemin. De ändrade tidigt fokus från konferensmöten till privatgäster och var redo för en växande privatmarknad och ”hemestertrenden”. Snabbt identifierade de möjligheterna kring nya behov som hemarbete och flexibel arbetstid. Med rådande riktlinjer, gårdens stora ytor och närheten till natur skapades nya och trygga upplevelsepaket. Trots pandemin visar verksamheten på en ökad omsättning med mycket god lönsamhet. Beläggningen var så hög som 82 procent under 2020.

Främjar en hållbar landsbygd

Hållbarhet är en central del i Ästad Vingårds utveckling. Ästad Vingård har en egen solcellspark. De använder lokala råvaror varav vissa kommer från egna odlingar. I den kommande utbyggnaden av verksamheten planeras en parkeringsplats med 100 laddningsstationer. Ästad Vingårds satsningar skapar en mängd arbetstillfällen på landsbygden och bidrar därmed till en hållbar landsbygd. Genom att hela tiden utveckla sin verksamhet efter nya trender och målgrupper säkerställs en långsiktig ekonomisk hållbarhet. De nya satsningarna beräknas kunna minst fördubbla omsättningen och leda till ett 50-tal nya arbetstillfällen.