- Startsida
- Ämnesområden
- Turism och besöksnäring
- Finansierade projekt inom turism och besöksnäring
- Avslutade projekt
- Hållbar produktutveckling

Hållbar produktutveckling
Tillväxtverkets regeringsuppdrag Hållbar produktutveckling med fokus på natur- och kulturturism 2016-2019 är nu avslutat. Under drygt tre år har sju regionala pilotprojekt arbetat med att ta fram nya exportmogna turistprodukter, baserade på natur- och kulturupplevelser.
Bakgrunden till uppdraget är att Sverige behöver fler exportmogna destinationer. Den globala turismen ökar och svenska destinationer har en stor potential att locka besökare från hela världen. Sveriges vackra och tillgängliga natur har en stor dragningskraft och efterfrågan på natur- och kulturupplevelser ökar. Det skapar goda möjligheter för företag och destinationer att utveckla nya attraktiva hållbara erbjudanden.
Insatserna har riktats mot regionalt destinationsansvariga aktörer, som i sin tur har samlat, coachat och stöttat företagen på resan mot en internationell marknad. Sju regionalt baserade pilotprojekt har svarat för genomförandet: regionerna Blekinge, Uppsala och Östergötland, Smålands Turism, Tourism in Skåne, Visit Dalarna samt Västarvet. Hållbar produktutveckling har haft en total budget på 83 miljoner kronor, varav Tillväxtverket svarat för knappt 50 miljoner och pilotprojekten för resterande del.
Läs mer om resultaten av uppdraget och om de sju destinationerna nedan!

Foto: Västarvet
Region Blekinge
En ny destination har skapats, ARK 56. Ett nätverk med över 50 företag har deltagit i hela resan – från vision till produkt.
Läs om Region Blekinges arbete

Foto: Kalbar
Region Uppsala
Har utvecklat kulturhistoriska besöksmål genom digital teknik som erbjuder en tidsresa via GPS-styrd app på mobilen eller paddan.
Läs om Region Uppsalas arbete

Foto: Tourism in Skåne
Tourism in Skåne
Har arbetat med hållbar natur- och kulturturism med fokus på ledbaserade upplevelser. Ett resultat är en hållbarhetshandbok.
Läs om Tourism in Skånes arbete

Foto: Emma Ivarsson
Smålands Tourism
Har samlat ett stort antal företag och tagit fram produkter inom natur-, kultur- och måltidsupplevelser.
Läs om Smålands Tourisms arbete.
%20bxu54kzzpmwmbxs4ne7p_ostergotland_webb.jpg)
Foto: Visit Östergötland
Region Östergötland
Har utvecklat reseprodukter i Skärgården, Vadstena, Göta kanal och Kinda kanal/Östgötaleden och utbildat kommuner som stöd i detta.
Läs om regionens arbete
%20NilsOlssonDalahastar_fotoKolaProductions_webb.jpg)
Foto: Visit Dalarna
Visit Dalarna
Har tagit fram en ny arbetsmodell för produktutveckling och appen The Way2Go som inspirerar till ett mer hållbart företagande.
Läs om Visit Dalarnas arbete

Foto: Robert Borgelid
Västarvet
Har tagit fram en vägledning för att etablera vandringsleder och utvecklat ett antal leder, varav flera pilgrimsleder.
Läs mer om Västarvets arbete
Läs mer
Läs mer om uppdragets resultat i vår slutrapport till regeringen.
Slutrapport Hållbar produktutveckling Pdf, 1.3 MB.