Tillväxtverket
Kvinna utomhus med spade och mobil

Torsby har digitalt skyltfönster - också

Många beställer hem varor, utan att ens ta reda på vad som finns i butikerna i vår närhet. Det ville Torsby kommun ändra på. Därför startade kommunen en e-handelsplattform där lokala butiker har delar av sitt sortiment online. Satsningen har lett till bättre service och ökat engagemang, både hos handlare och konsumenter.

Faktaruta

Invånare

11 486 (juni 2021)

Projektägare

Näringslivsföreningen iTorsby

Projekttid

Löpande

Total kostnad

50 000 – 100 000 i uppstartskostnad

Kontakt

Eva Larsson, tillväxtchef Torsby kommun

E-post: fornamn.efternamn@torsby.se 

På 30 sekunder

  • Många butiker vill bli mer digitala och känner ett hot från e-handeln. För att förbättra servicen till Torsbys invånare valde man att utveckla en digital handelsplats för kommunens butiker. Pilotprojektet är det första i Sverige av sitt slag.
  • På webbplatsen Handla iTorsby kan man söka efter produkter, betala och sedan hämta varan i butiken. Plattformen har tagits fram i samverkan mellan lokala handlare, näringslivsföreningen och it-bolag.
  • Projektet har lett till att de butiker som har önskat, har fått en kostnadsfri möjlighet att prova på e-handel och fått bättre digitala kunskaper. Det lokala engagemanget har ökat, både hos invånare och näringslivet.

Om projektet

– Varför kan jag inte se utbudet i Torsby online? Varför är det enklare att handla på nätet än att gå ner till de lokala butikerna? De frågorna satte igång hela idén om e-handelsplattformen. Grundidén var att utbudet ska finnas online, men man hämtar varan i butik. Vi ville ge de lokala handlarna chansen att testa på e-handel, för idag finns ingen ekonomisk försvarbar metod att vara med online för småhandlare, säger André Liljemark, näringlivsföreningen iTorsby.

Eftersom Torsby är först i Sverige med att utveckla något liknande har det tagit tid med det tekniska. Men i oktober 2020 lanserades Handla iTorsby och ryktet har spridit sig till andra kommuner – både nationellt och internationellt. Det finns stor efterfrågan på att koppla ihop fysisk och digital handel och det är nog så det kommer att se ut i framtiden, tror André Liljemark.

Ett tydligt kvitto på att plattformen fungerar, visade ett test av en handlare i Sysslebäck. Hon lade upp ett lysande rådjur på plattformen, men behöll det bakom kassan i butiken. Det dröjde inte längre förrän flera kunder kom in och frågade efter rådjuret.

– Men det såldes inte så många på nätet. Och det är ju framför allt så vi vill att plattformen ska fungera – som ett digitalt skyltfönster, säger Eva Larsson, Torsby kommun och fortsätter:

– Vi har lärt oss oerhört mycket under resan, och även de tekniska svårigheterna har stärkt våra band till handlarna. Att handlarna har fått prova på detta och vet var de står i frågan om e-handel är otroligt värdefullt.

Plattformen har lett till att man kan sitta hemma en söndag kväll och surfa runt på produkter i Torsby. Många inser att det inte är dyrare att handla i Torsby än på nätet – men nu slipper man åka runt bland olika butiker och leta efter det man behöver.

Aktiviteter

  • Inledande möte med de butiker som ville medverka, där önskemål och utmaningar diskuterades.
  • Kartläggning och förfrågan till lämpliga it-bolag.
  • En plattform togs fram, i samverkan med handlare, näringslivsföreningen och upphandlat it-bolag.
  • Ytterligare en träff med handlarna, där man gick igenom plattformen.
  • Hands on-kurser i marknadsföring på sociala medier för handlare.
  • Kartläggning av vilka digitala kassa- och lagerhanteringssystem som passar små butiker.

Resultat och lärdomar

  • Det har varit ett bra sätt för handlare att prova på e-handel. Det hade varit lättare att involvera handlare som redan var intresserade av den digitala omställningen.
  • En stor utmaning har varit de butiker som saknar digitala kassa- och lagerhanteringssystem. Det blir extra mycket jobb när varor måste registreras manuellt.
  • Många kunder uppskattade att man kunde delbetala varor via plattformen. Särskilt under julhandeln ökade detta betalningssätt.
  • Det krävs kunskaper i hur man marknadsför i sociala medier. Om man som handlare lägger ut ett ogenomtänkt inlägg kan det signalera att man inte är professionell. Därför krävs extra stöd i detta.
  • En engagerad projektledare behöver ha tid avsatt för att svara på många it-relaterade frågor.
  • Många kunder har uppskattat plattformen och har även engagerat sig i hur man kan utveckla den.