Tillväxtverket
Tätort med bostadshus.

Regionalt

tillväxt­arbete

Sverige består av 21 regioner med skiftande behov och förutsättningar. Det regionala tillväxtarbetet samlar resurser som bidrar till att alla delar av Sverige utvecklas. Utgångspunkten är att tillväxten ska ske på ett hållbart sätt och bidra till att regionen blir attraktiv för både företag och människor.

Det är ett dynamiskt arbete som utvecklas löpande och påverkas av initiativ från alla samhällsnivåer. Här beskriver vi grundläggande beståndsdelar i arbetet och hur helheten hänger ihop.

Så styrs tillväxtarbetet - mål, riktlinjer och strategier

Målet för den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft med stärkt lokal och regional konkurrenskraft för en hållbar utveckling i alla delar av landet. Regeringen styr till exempel genom lagar, förordningar, strategier, regleringsbrev och villkorsbeslut – medan uppgiften för regional nivå är att förverkliga politiken med utgångspunkt i sina skiftande förutsättningar. Ett antal myndigheter är också särskilt utpekade att bidra till genomförande av politiken.

Tillväxtarbetet har ett långsiktigt perspektiv. Utmaningar som exempelvis rör den demografiska utvecklingen och klimatförändringar är grundläggande.

Den nationella strategin sätter ramarna

Regeringens nationella strategi för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft 2015-2020länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster är vägledande för alla som arbetar nationellt eller regionalt för regional tillväxt. Strategin anger regeringens prioriteringar för den regionala tillväxtpolitiken fram till 2020.

  • Innivation och företagande
  • Attraktiva miljöer och tillgänglighet
  • Kompetensförsörjning
  • Internationellt samarbete

Den nuvarande strategin löper till 2020 och arbetet med att ta fram en ny strategi har påbörjats av Näringsdepartementet. Tillväxtverket hjälper till med detta arbete.

Förordning (2017:583) om regionalt tillväxtarbete

I denna förordninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster finns bestämmelser om regionalt tillväxtarbete och statliga myndigheters medverkan i det regionala tillväxtarbetet.

Regionala utvecklingsstrategier visar vägen

Alla utvecklingsansvariga aktörer ska ta fram en utvecklingsstrategi baserad på de specifika förutsättningar som finns i regionen. Strategin är sektorsövergripande och innehåller mål och långsiktiga prioriteringar för det regionala tillväxtarbetet.

Regioner och samordning

I varje län har en aktör särskilt ansvar för planering, genomförande och uppföljning av den regionala tillväxtpolitiken. De regionalt utvecklingsansvariga aktörerna (RUA) är centrala i tillväxtarbetet. Samtidigt finns andra betydelsefulla aktörer för regionerna – på såväl europeisk som nationell och kommunal nivå. Samordning mellan dem är en huvuduppgift för att utveckla regionen.

Regionalt utvecklingsansvariga aktörer och deras huvuduppgifter.

Genomförande och finansiering

Det operativa tillväxtarbetet bedrivs till stora delar i projektform – där Anslag 1:1 Regionala tillväxtåtgärder och medel från de Europeiska struktur- och investeringsfonderna utgör centrala delar. Totalt sett finansieras tillväxtarbetet av medel från ett stort antal aktörer.

Resultat och uppföljning

Arbetet med analys, uppföljning och utvärdering sker löpande inom ramen för tillväxtarbetet – parallellt med insatser för att utveckla det långsiktiga lärandet ytterligare. Det samlade ansvaret för kunskapsutvecklingen delas mellan regionerna och den nationella nivån. Under 2019 kommer bland annat ett nytt nationellt system för uppföljning av projektmedel från Anslag 1:1 att implementeras. På regional nivå sker löpande insatser för att utveckla arbetet med resultat och uppföljning.

Så följer Tillväxtverket följer upp det regionala tillväxtarbetet.