Tillväxtverket

Kommuner som vill ansluta

Här går vi översiktligt igenom hur det går till när en kommun vill ansluta till Serverats lösningar och synas i checklistorna som finns på verksamt.se.

Alla kommuner som vill införa Serverat bör tänka på att förankra arbetet internt i verksamheten då införandet kan påverka interna processer.

Så här går det till att ansluta

1. Säkerställ att e-tjänsteplattformen fungerar mot SSBTGU

Säkerställ att kommunen har en e-tjänsteplattform med teknisk förmåga att använda uppgifter från den sammansatta bastjänsten för grundläggande uppgifter om företag (SSBTGU). Genom att e-tjänsten kopplas till SSBTGU kan företagaren godkänna att uppgifter om företaget som finns hos Bolagsverket, Skatteverket och Statistiska centralbyrån förifylls i e-tjänsten. Det underlättar för företagaren och ökar informationskvaliteten för kommunens handläggare. För närvarande har Abou, Open ePlatform och Ciceron stöd för Serverats standard och tekniska förutsättningar att använda uppgifter från SSBTGU. Fler leverantörer har byggt integration till SSBTGU, vi kommer att uppdatera informationen när Serverats e-tjänster finns tillgängliggjorda i fler e-tjänsteplattformar.

2. Skriv anslutningsavtal med Bolagsverket

Skriv anslutningsavtal med Bolagsverket för att använda den sammansatta bastjänsten för grundläggande uppgifter om företag (SSBGTU) och anslut enligt Bolagsverkets anslutningsprocess. Testdrift och verifiering av anslutning görs tillsammans med Bolagsverket.

Mer om SSBGTU och anslutningsavtal finns på Bolagsverkets webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

3. Hämta eller utveckla e-tjänst

 Hämta minst en e-tjänst efter Serverats ritning från någon av e-tjänsteplattformarna Abou (leverantören Sokigo), Open ePlatform (leverantören Nordic Peak) eller Ciceron (leverantören Visma) eller utveckla e-tjänst efter Serverats specifikationer som finns att hämta hos Tillväxtverket.

 4. Förankra internt

Förankra e-tjänster och informationstexter i checklistan på verksamt.se internt i kommunen. Informationstexterna finns tillgängliga i den digitala guiden på verksamt.se. Korta texter finns under respektive tillstånd som listas i checklistans resultat. Långa texter finns tillgängliga via länken ”Läs mer på verksamt.se” i tillståndets korta text. De långa texterna är klarspråksgranskade och uppdateras centralt av verksamt.se-redaktionen och kan återanvändas av kommunerna.

Här hittar du Guide och checklista för att starta restaurang på verksamt.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Här hittar du Guide och checklista för att starta hotell och annan logiverksamhet på verksamt.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

5. Skapa länk från verksamt.se till kommunens webb

För att din kommun ska synas i checklistan för att starta restaurang och i checklistan för att starta hotell på verksamt.se behöver du utse en kontaktperson, ange datum för när ni vill ansluta er och ge Serverat länkar till din kommuns webbplats. Det ska dels vara direktlänkar till e-tjänster efter Serverats ritningar och andra e-tjänster till kommunala tillstånd inom EU:s tjänstedirektiv och dels länkar till din kommuns webbplats där ni skriver om det aktuella tillståndet. Det görs genom att fylla i en tabell som du får av Serverat och du kan få stöd att fylla i den. Informera sedan gärna om checklistorna på kommunens webbplats. Det kommer att finnas ett informationspaket där vi samlar förslag på kortare informationstexter, bilder och banners som du kan använda.

Kontakt

E-post: serverat@tillvaxtverket.se



Behandling av personuppgifter
Om du fyller i din e-postadress sparas den hos Tillväxtverket, och det är vi som ansvarar för denna uppgift. Vi sparar e-postadressen endast för att kunna svara dig om du har en fråga. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter på tillvaxtverket.se/personuppgifter.