Tillväxtverket

Fler och uppdaterade tjänster för tobaksprodukter

Nu finns Serverats första e-tjänst för verksamma företag framtagen: Anmälan om ändringar/avslut.

Enligt lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088) så ska detaljhandlare och partihandlare som säljer bland annat cigaretter och snus från och med den 1 juli 2019 ansöka om tillstånd hos kommunen. Om det sker förändringar i verksamheten, till exempel ändrade bolagsförhållanden eller om företaget väljer att sluta sälja tobaksvaror, så ska det anmälas till kommunen. För att företagen ska kunna göra det på ett enkelt och digitalt sätt har vi tagit fram en ny e-tjänst för anmälningar om ändringar eller avslut av försäljning av tobaksvaror. I och med att de flesta kommuner idag saknar en digital lösning för denna typ av ärenden så har vi prioriterat att leverera en första version på kort tid. E-tjänsten baseras på Folkhälsomyndighetens blanketter. Vi har också lagt till möjlighet att ändra fler typer av kontaktuppgifter.

Ladda ner e-tjänsten för anmälan om ändringar/avslut

Open ePlatform: Tjänsten finns tillgänglig i e-tjänstekatalogen.

Abou: Tjänsten finns tillgänglig via provrummet.

För att använda tjänsten måste kommunen kunna använda den sammansatta bastjänsten för grundläggande uppgifter om företag (SSBGTU). Med hjälp av den sammansatta bastjänsten förifylls registrerade uppgifter från Skatteverket, Bolagsverket och SCB automatiskt i e-tjänsten. Detta förenklar företagens uppgiftsinlämnande och ger kommunerna tillgång till kvalitetssäkrade registeruppgifter.

Läs om anslutningsprocessen till Serverats tjänster

Om framtagandet av e-tjänsterna

E-tjänsterna är framtagna inom samarbetet Serverat som syftar till att förenkla för företag genom digitalisering. Den nya e-tjänsten har utvecklats av Tillväxtverket samt kommunerna Norrköping och Karlskrona. Avstämningar har även gjorts med Folkhälsomyndigheten samt kommunerna Eskilstuna, Gotland, Botkyrka, Sundsvall, Skövde och Södra Roslagens Miljö och hälsoskyddsnämnd (företräder Täby, Norrtälje, Vallentuna, Lidingö och Vaxholm).

E-tjänsten för Ansökan om tillstånd för tobaksförsäljning

Några mindre justeringar i e-tjänsten för att ansöka om tillstånd har också gjorts. Den första versionen var anpassad till övergångsperioden då befintliga återförsäljare skulle ansöka om tillstånd för att få fortsätta sälja tobaksvaror. Den nya versionen har anpassats till den löpande driften efter övergångsperioden.

Den första versionen av e-tjänsten finns nu även tillgänglig i e-tjänsteplattformen CGI. Den kommun som vill ladda ner e-tjänsten i CGI kan kontakta sin leverantör.

Mer information om e-tjänsten för ansökan om försäljning av tobaksvaror och hur du laddar ner den kostnadsfritt

Testa e-tjänsterna

Är du nyfiken på e-tjänsterna? På Tillväxtverkets demoplattform för kommunala e-tjänster kan kommuner titta närmare på e-tjänster som tas fram inom programmet.

Tillväxtverkets demoplattform för kommunala e-tjänsterlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontakt

E-post: serverat@tillvaxtverket.se



Behandling av personuppgifter
Om du fyller i din e-postadress sparas den hos Tillväxtverket, och det är vi som ansvarar för denna uppgift. Vi sparar e-postadressen endast för att kunna svara dig om du har en fråga. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter på tillvaxtverket.se/personuppgifter.