Tillväxtverket
Nils Bacos och Cecilia Brunnström sitter och arbetar vid ett bord. De tittar på varandra och ler.

Kunskap­sbank för socialt företagande

Sociala företag och samhällsentreprenörers främsta drivkraft är att lösa samhällsutmaningar. Vilka verktyg behöver du för att göra skillnad?

Här har vi samlat handböcker, konkreta exempel, rapporter, anbudsskola, filmer och mycket mer som har utvecklats av eller i samarbete med Tillväxtverket. En hel kunskapsbank för att du ska kunna göra skillnad på riktigt.

Vad är socialt företagande?

Sociala företag är en vid och brokig blandning av företag som vill göra samhällsnytta. Det finns olika begrepp som kan göra det rörigt och svårt att förstå vad som är vad. Det reder vi ut på sidan Vad är socialt företagande?

Ett fält med vetestrån.

Bilda bygdebolag!

Runt om i landet gror initiativ som vill ta det lokala arbetet till nästa nivå. Då kan ett bra steg vara att bilda ett bygdebolag. Coompanion, Hela Sverige Ska Leva och Sveriges Lantbruksuniversitet har gjort en handbok om att bilda och driva bygdebolag.

Kvinna ser självsäker och glad ut med armarna i kors. Hon står framför en whiteboard där lappar sitter uppe.

Kartläggning och definition

Dialogen gick varm under hösten 2020 om det behövs en tydligare definition av sociala företag. Genom workshops, enkäter och intervjuer har Policy in Practice och Tillväxtverket samlat synpunkter som mynnat ut i ett förslag till fortsatt arbete.

De globala hållbarhetsmålen

Sociala företags främsta drivkraft är att lösa en samhällsutmaning, vilket gör dem viktiga i arbetet med FN:s Agenda 2030 - de globala hållbarhetsmålen. I filmen nedanför berättar Admir om hur idrott stärker barns självförtroende, Liisa visar teknologi som gör skillnad för bönder i Nigeria och Johan arbetar med Nordens första social supermarket. Tre sociala företag som tänker nytt och innovativt, och gör samhällsnytta på riktigt.