Tillväxtverket

Inspiration

Det finns många goda exempel på framgångsrika små företag som tagit del av affärsutvecklingscheckar. Här kan du ta del av några företagsexempel.

"Jag anser att fortsatt digitalisering är en av våra framgångsfaktorer"

Porträtt på Aim Apparel AB VD Robin Mostacero.

Robin Mostacero.

Aim Apparel säljer träningskläder skapade av kvinnor, för kvinnor med hög modegrad där målet är att alla produkter ska vara av premiumkvalité till ett rimligt pris. 2018 tilldelades Aim Apparel AB en affärsutvecklingscheck för digitalisering som gav bolaget möjligheten att genomföra digitaliseringen vid ett tidigare stadium än utan ekonomisk hjälp. Detta gjorde så att företaget kunde utvecklas snabbare, öka omsättningen och därmed sysselsätta fler personer. Läs intervjun med bolagets VD Robin Mostacero.

"Vi hade troligtvis inte genomfört satsningen om vi inte fått checken"

Två personer står bredvid en industriugn.

Det familjeägda bolaget ElectroHeat använde affärsutvecklingschecken för att göra en kvalitativ screening av en ny marknad. Ett år efter insatsen kunde de konstatera att de fått fyra stycken ordrar till ett värde av 8 000 000 svenska kronor från nya finska kunder.

Läs intervjun med Lisa Lundström, säljare ElectroHeat.

“Digitaliseringscheckarna hjälpte oss ta ett samlat grepp”

Det kan tyckas märkligt att ett företag som bland annat arbetar med att utbilda beslutsfattare i informations- och kommunikationsteknologi, behöver hjälp med sin egen digitalisering, men för LIFE Academy blev Tillväxtverkets digitaliseringscheck möjligheten att utveckla organisationen ytterligare.

Läs artikeln om LIFE Academy

"Vi fick en enorm skjuts"

– Så säger ett av företagen som tagit hjälp av checkar för internationalisering. Se filmerna där fyra olika företag berättar om hur affärsutvecklingscheckar har hjälpt deras verksamhet framåt.

“Vi ville förenkla för oss själva, men nu kan vi förenkla för våra kunder också”

För Växjö Markisfabrik var digitalisering främst ett sätt att förenkla sin egen process. Men snart insåg företaget att det fanns en möjlighet att förenkla för kunderna också. Digitaliseringsarbetet blev en konkurrensfördel.

Läs artikeln om Växjö Markisfabrik



Behandling av personuppgifter
Om du fyller i din e-postadress sparas den hos Tillväxtverket, och det är vi som ansvarar för denna uppgift. Vi sparar e-postadressen endast för att kunna svara dig om du har en fråga. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter på tillvaxtverket.se/personuppgifter.