Tillväxtverket

Röster från deltagarna

Vilken är den största utmaningen för besöksnäringen i regionen?  En fråga till deltagarna på Smålandsdagarna 

Deltagare på Smålandsdagarna diskuterar

Deltagare på Smålandsdagarna

Personal! Det är svårt att hitta bra personal som brinner för att ge bra service. Det personliga bemötandet blir allt viktigare och ett dåligt bemötande kan snabbt skada dig och sprids som en löpeld genom sociala medier. Men vart hittar vi personalen som brinner för att ge bra service? Hur gör vi branschen mer attraktiv? Det kvittar hur sköna mina sängar är och hur coola tapeterna på väggarna är om servicen fallerar.  Om inte det personliga bemötandet är av toppklass så ser vi det direkt i gästenkäterna och på Trip Advisor. Hårdvaran är sekundär och mjukvaran är nummer ett.” Anna Liljander, Entreprenör och ägare Hotell Park och Sjömacken i Västervik.

De största utmaningarna för att ytterligare utveckla besöksnäringen är kompetensutveckling, samverkan och tillgänglighet. Det är totalupplevelsen som skapar en attraktiv destination. Mat, boende och upplevelser ska upplevas som samordnade. Samordning, samverkan och samarbete kan skapa den känslan. Gotland och Åre är goda exempel på detta. Ska vi kunna konkurrera med dem så måste vi samverka i större grad än idag. Någon kanske kallar det "paketerbjudande" men det är enligt min uppfattning någonting annat.” Harald Hjalmarsson Oppositionsråd Västerviks kommun och entreprenör. Bland annat genom Tindered Lantkök.

”Den tuffaste utmaningen vad gäller utvecklingen av besöksnäringen är att hålla sina löften. Jag fattar till exempel inte alla ansträngningar kring Sverige Matlandet. Det är inte bara matkulturen som saknas här, det är så gott som omöjligt att hitta en restaurang som har öppet på en söndagskväll i Kalmar. Jag har sett flera bra restaurang ge upp eftersom lokalbefolkningen inte vill betala för bra mat och man inte kan tjäna sitt levebröd under 6 sommarveckor. Det går inte ihop, och det kommer att skapa förväntningar som vi inte kan hålla.Pepijn Klaassen, Ork-idé AB Coach, processledare och projektutvecklare inom hållbar tillväxt för destinationsutveckling

Text och foto: Fredérick Lindström, Lindström Römbo

Tillbaka till artikeln om Besöksnäringsturnén i Småland

Tillbaka till kartan