Tillväxtverket

Samverkan i fokus på Besöksnärings-turnén i Linköping

Vi måste komma bort från den lokala konkurrensen om fredagskvällens tio middagsgäster och fokusera på hur vi gemensamt kan locka fler besökare till orten. Det säger Christina Landoff, vd Skänninge stadshotell och en av deltagarna vid besöksnäringens turnéstopp i Linköping.

Christina Landoff

Christina Landoff

Samverkan, ordet är utan konkurrens det mest använda inom besöksnäringen idag. I teorin kan det tyckas självklart men vid skarpt läge är det inte lika enkelt.

— Det är en jätteutmaning för oss näringsidkare och inte blir det lättare av kommungränstänket som fortfarande dominerar i det offentliga, säger Christina Landoff.

Förutom Skänninge stadshotell driver hon Mantorpstravets restaurang och i samarbete med företagskollegor vid Rökstenen i Omberg och Alvastra kloster jobbar de för att skapa ett gemensamt utflyktsmål i regionen. Christina Landoff och hennes kompanjoner är därmed ett skolexempel på hur ett bra samarbete kan se ut. Samverkan var också temat för dagen vid besöksnäringens turnéstopp i Linköping i slutet av januari som arrangerades av Visit Östergötland. Bakom turnén står organisationerna Svensk Turism, Arena för Tillväxt, Svensk Handel, Tillväxtverket, Visita och Visit Sweden. Med en landsomfattande och gemensam kraftansamling vill de stimulera till ökat samarbete mellan näringsliv, kommuner och regioner i syfte att utveckla besöksnäringen och därmed skapa tillväxt och fler arbetstillfällen.

Stor potential i växande näring

Men samverkan i sig frälser ingen, underströk Magnus Nilsson, ordförande i Svensk Turism AB, en av drygt tio talare under dagen.

— Att samverka bara för samverkans skull ger inga resultat – först måste målet definieras. Vad vill, vart vill vi nå? Vilka ska vi samverka med för att nå dit? Det gäller med andra ord att samverka med rätt aktörer för just dina mål.

Det kan löna sig följa rådet. Besöksnäringen har blivit en basnäring både här och i övriga världen och utvecklingen pekar rakt uppåt. I Sverige omsatte näringen 269 miljarder kronor förra året. Förra året växte svenska besöksnäring med 5,2 procent, att jämföra med Sveriges totala tillväxt på 3 procent. Enligt Visit Sweden vill 28 miljoner människor resa hit de kommande tre åren. Den stora poängen med detta är att det skapar arbetstillfällen, inte minst bland unga och utlandsfödda. På fyra år har antalet jobb inom näringen ökat med 11 procent. Och det bästa av all – besöksnäringen kan inte flytta!

— Det finns en enorm kraft i dessa härliga fakta och siffror. Men konkurrensen är stenhård. Att Albanien är på väg att bli ett chartermål kunde vi knappast gissa för bara några år sedan. Vi måste tänka till och vässa oss - att det finns Lindex i våra städer är jättebra men det är ingen reseanledning, underströk Magnus Nilsson.

Lyckad festival genom samsyn

Stefan Papangelis, vd för Upplev Norrköping,  bekräftade den bilden. För några decennier sedan räknades stadens kaktusplantering och spårvagnar som attraktioner. Men knappast 2016. Stora evenemang som Bråvallafestivalen är istället det som satt Norrköping på turistkartan under senare år. Men det har varit en utmaning, erkände Stefan Papangelis som berättade om ett närmast kaosartat första festivalår.

— Vi fick inte alls till det, varken vi eller handeln var beredda på de behov som tusentals festivalungdomar kan tänkas ha - allt från transporter, gummistövlar till mat och en hel del öl. Men genom dialog och samverkan har vi lärt oss, framför allt om vikten av att ha samma målbild. För att få ihop ett evenemang likt Bråvalla krävs att tekniska, miljö och hälsa, ja hela kommunen jobbar mot samma mål. Idag ställer lokala krögare upp food-trucks, Rusta fyller sina lager med tält och gläds åt årets bästa försäljningshelg. Det finns med andra ord mycket att vinna på en intrimmad turistnäring. Förutom att det skapar jobb, särskilt bland unga visar undersökningar att en välmående besöksnäring är det bästa skyltfönstret för inflyttning, vilket även resulterar i en kraftig prisutveckling på småhus. Men besöksbranschen är regeltung och många företagare vittnar om nedbrytande byråkrati och stuprörstänk men också brist på tid för långsiktigt strategiarbete.

Thomas Laurell, Visita Foto: Peter Knutsson

Thomas Laurell, Visita

Offentligt support och stöd

— Enskilda företagare har fullt upp med den dagliga verksamheten. Detta måste kommuner och regioner ta hänsyn till genom att stötta med att ta fram planer och strategier som underlättar för näringslivet, sa Thomas Laurell från Visita.

Och fastna inte i kommungränstänket, påminde han. En potentiell besökare bryr sig inte ett skvatt om var läns- eller kommungränser går.

— 290 kommuner kan inte vara bäst på allt. Kanske erbjuder grannkommunen jättebra boende medan ni själva står för upplevelser. Det är den typen av synergier som är värda att leta efter.

Han fick medhåll av Erika Rosander från Tillväxtverket vars uppdrag bland annat är att samordna myndigheter och stötta nätverk.

— Våra undersökningar visar att vad näringslivet upplever som största hindret för utveckling av besöksnäringen är lagar, förordningar och regler. Besöksbranschen har också ett stort behov av kunskap om hur man jobbar strategiskt och här kan det offentliga hjälpa till, exempelvis med en processledare.

Många av dagens talare lyfte det offentligas roll som stöttande aktör. Men av dryga 90 besökare i Linköping var blott en politiker, Lars Beckman från Regionutvecklingsnämnden (S).

— Jag hade verkligen önskat fler politiker på plats här i dag. Vi behöver bli bättre på att gemensamt driva frågor kring besöksnäringen och då måste vi alla hjälpa till.

Kommungränser som hinder

Annika Bergman, delägare och driftansvarig vid Torpöns färjeläge i sjön Sommen i Ydre kommun, kunde inte annat än hålla med. För henne bjöd dagen inte på några nyheter.

— Nej faktiskt inte. Det är politiker och tjänstemän som behöver mer kunskap. Det är de som behöver få upp ögonen för branschens möjligheter och behov.

Annika Bergman berättar om hur hon som företagare ofta får stångas mot en världsbild formad av kommungränser. Torpöns färjeläge ingår i företagsklustret Sommenbygden som består av näringsidkare från fyra kommuner varav tre i Östergötland och en i Småland.

— Men vi får inte vara med på Visit Östergötlands hemsida eftersom en av Sommenbygdens kommuner ligger i Småland. Och i Småland får vi inte vara med som samverkanspartner eftersom Sommenbygden består av kommuner i Östergötland…

Enligt Visit Östergötland beror detta på tekniska omständigheter (reds. anmn).

Annika Bergman ger däremot en eloge till Ydre kommun som erbjuder återkommande nätverksträffar och utbildning i ämnen som bland annat kundmottagande.

Elisabet Elmsäter Vegsö, Svensk Handel

Elisabet Elmsäter Vegsö

Synergieffekter genom handeln

Ytterligare en läxa till både det offentliga och näringslivet är att städa upp bland alla organisationer som uppger sig för att vara den viktigaste för den som vill synas i besökssammanhang. Elisabet Elmsäter Vegsö från branschorganisationen Svensk Handel rev ned dagens största applåd efter att krasst ha konstaterat att hon fick sex träffar vid en snabb googling på besöksorganisationer i Linköping – av vilka alla försäkrar att det är där man ska vara medlem för bästa marknadsföring.

Men handeln i sig har också en del att lära, erkände Elisabeth Elmsäter Vegsö. Shoppingturismen växer starkt, mer än turistsektorn i stort. Ullared och Jokkmokks marknad är välkända reseanledningar med shopping i centrum. Undersökningar visar att en övernattande Ullaredsbesökare spenderar ytterligare 40 procent i butiken.

— Jag är inte är helt säker på att alla handlare ser dessa möjligheter. Här finns mycket att göra vad gäller utbud, tider och språk. En trottoarpratare på engelska, turistbroschyrer i kassan som tipsar om andra butiker eller sevärdheter. Ett fint värdskap betyder enormt mycket och ger vinning för alla på sikt. Men vi från handeln måste också bjudas in när destinationsbolag och andra aktörer planerar frågor kring besöksutveckling. Det sker tyvärr alldeles för sällan.

Men när det väl händer ger det ofta resultat. Elisabet Elmsäter Vegsö exemplifierade med en utställning av spetsbroderier i Vadstena slott vars besökare inbringade två miljoner extra bara i shopping. Ganska otippat.

— Det handlar mycket om att lära sig se potentiella synergieffekter. Därmed vill jag utveckla resonemanget om Lindex, de kanske inte är en reseanledning i sig, men det är ett komplement, avslutade Elisabet Elmsäter Vegsö.

Framtidens resenär

Så hur ser framtidens besökare ut? Vad är det som lockar turister ut i världen och framför allt till Sverige? Åsa Egrelius från Visit Sweden som ägs till hälften av staten och hälften av besöksnäringen presenterade senaste trenderna i ämnet resande och de stavas: Njutning, nya och exotiska upplevelser, natur, uteaktiviteter och eskapism.

— Den traditionella turisten har blivit en resenär, gärna global sådan. Resenären vill åka dit ingen annan varit men samtidigt alltid vara uppkopplad. Den aktör som struntar i digitaliseringen överlever inte, fastslog hon.

Susanne H Fredriksson, chef för besöksnäring och turism på Visit Östergötland summerade dagen med att påminna om den regionala strategi för besöksnäringen som presenteras senare i vår.

— Vi har gjort rätt genom att ha uppdaterat och moderniserat vår strategi. Jag vill påstå att den är brett förankrad, politikerna har insett vikten av att ta tag i de här frågorna och jag tror att vi har pratat med de flesta aktörer.

Men strategin är bara början. Regionen behöver fler internationellt och nationellt gångbara produkter, bli bättre att driva frågorna men också att berätta vad Östergötland har att erbjuda.


— Vår attityd till oss själva och andra är givetvis jätteviktig. Hur bemöter vi människor som besöker oss? frågade Susanne H Fredriksson retoriskt.

Text och foto: Susanne Sawander

Tillbaka till kartan

Ort: Linköping

Antal deltagare: 102

Arrangör: Visit Östergötland

Logotyp Visit Östergötland