Tillväxtverket

Kraftsamling för  vision 2020

Den 14 april 2016 samlades företag och kommunala och regionala företrädare i Luleå för att diskutera besöksnäringens nuläge och framtid. Vad har hänt sedan den nationella strategin för svensk besöksnäring lanserades 2010 och vad behöver Norrbotten kraftsamla kring för att nå visionen om fördubbling 2020?

Swedish Lapland Visitors Board är regional destinations­organisation för Norrbottens fjorton kommuner och två kommuner i Västerbotten. Swedish Lapland har arbetat med seminarier och konferenser riktade till företag och kommunala och regionala företrädare i många år.

Det seminarium som genomfördes i april 2016 var en del i regionalfondsprojektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland. Projektet samlar alla de 16 kommunerna i en gemensam verksamhetsplan inom områdena Destinationsutveckling, Affärs- och produktutveckling och Marknadsutveckling, med fokus på företagens hållbara tillväxt. Seminariet var inriktat på  kunskaper från befintliga forskningsprojekt om turism och besöksnäring vid Luleå tekniska universitet, projekt som Swedish Lapland Visitors Board arbetar med samt på nyheter och trender inför framtiden.

Svensk Turism och Arena för Tillväxt pratade kring de teman som presenterats och diskuterats inom ramen för svensk besöksnäringsturné. Vad som hänt sedan den nationella strategin för svensk besöksnäring lanserades 2010 och vad vi behöver kraftsamla kring för att nå visionen om fördubbling 2020 så tidigt som möjligt. Ett annat viktigt perspektiv var hur kommuner kan arbeta för att skapa förutsättningar för besöksnäringen att växa, vilket ansvar företagen har för gemensam utveckling och vilka utmaningar näringen har.

Tillbaka till kartan

Plats: Luleå
Arrangör: Swedish Lapland Visitors Board
Antal deltagare: 40

Logotyp Swedish Lapland