Tillväxtverket

Kunskap om kulturdriven tillväxt

Här samlar vi kunskap från vårt arbete med kulturella och kreativa företag.

Definitioner och begrepp

Information kommer inom kort.

Konferenser

Creative Powers for Europe 22 november 2016

På Creative Powers for Europe träffades nyckelpersoner och experter inom kultur-, näringslivs-, hållbarhets - och samhällsfrågor. Konventet arrangerades av Tillväxtverket, Kulturrådet och Region Skåne. Fortsätt gärna att diskutera frågorna på hashtag: #CreativepowersEU

Ta del av dokumentation från konventetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kreativa talanger på South by Southwest i Austin

Den 13-22 mars 2015 samlades tiotusentals entreprenörer, kulturskapare, agenter, föreläsare och branschaktörer på South by Southwest i Austin, Texas, USA.

Inkubatorer anpassade för kulturella och kreativa näringar – företagare berättar

I projektet, Remix, som drevs av Alexandersoninstitutet och CRED i Halland, deltog företaget Hire Sound Sweden. I den här filmen berättar vd Tobias Larsson mer om vad det inneburit för dem.

 I projektet, The Creative Plot, som drevs av Ideon Innovation och Lunds kommun i Skåne, deltog Fanny Ek, grundare och designer för Ioaku. I den här filmen berättar Fanny Ek mer om vad det inneburit för henne.

Musikmakarna Örnsköldsvik och Talangcoach Kalmar

Två lyckade projekt inom Kreativa och kulturella näringar, Musikmakarna Örnsköldsvik och Talangcoach Kalmar, berättar mer om sina erfarenheter. Ulla Sjöström, Bosse Nikolausson och Malin Moessner

Musik som samhällsutveckling

Åsikter och insikter om musikbranschen. Jan Gradvall, Bo Nikolausson, Olof Lavesson, Stina Westerberg och Elisabeth Widlund i paneldebatt.

Tillväxtverkets statistik

För kulturella och kreativa delbranscher är statistik en viktig del i strukturbygge och självinsikt. Det är också ett viktigt underlag för offentlig utveckling och för jämförelser med övriga företagsområden.

Innovativa exportföretag

Kulturella och kreativa företag exporterar dubbelt så mycket som genomsnittet, är mer innovativa och samarbetar mer i nätverk.

Fakta och statistik innovativa exportföretag 

Kulturella och kreativa företag - regionalt perspektiv

Var marknaden finns och hur kunderna ser ut för dessa kulturella och kreativa företag varierar mycket beroende var i landet företagen är verksamma.

Fakta och statistik - Kulturella och kreativa företag  

Branschstatistik

Här nedan följer en sammanställning av den branschstatistik för kulturella och kreativa näringar som finns tillgänglig idag.

Musikbranschen i siffror

Den svensk musikbranschens intäkter i Sverige och från utlandet uppgick under 2014 till 8,2 miljarder kronor. På fem år, mellan 2009 och 2014, har den svenska musikbranschens intäkter ökat med 1,6 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning med nästa en fjärdedel.

Musikbranschen i siffrorPDF

Modebranschen i Sverige

Modeindustrin är Sveriges största kreativa näring och omsätter 264 miljarder, anställer 56 000 personer och vars export växte med 17,3 % 2014. Det kan jämföras med 5,1% som svensk export totalt växte med under samma tidsperiod

Modebranschen i SverigePDF

Dataspelsbranschen

Dataspelsbranschen har enligt deras egen branschorganisation femdubblat sin omsättning 2010-13. Omsättningen var 6,55 miljarder kronor under 2013.
Statistik från Dataspelsbranschenlänk till annan webbplats

Svensk Filmnäring

Svensk filmnäring omsatte 2014 cirka 3,3 miljarder kronor från bio, fysisk köp- och hyrfilm samt digital köp- och hyrfilm, där biointäkterna står för nästan hälften och digitala tjänster fortsätter att öka.

Statistik från Filmbranschenlänk till annan webbplats

Publikationer och rapporter

Förutsättningar för kulturella och kreativa företag

Tillväxtverket samlar för första gången svar och resultat från de kulturella och kreativa företagen.

Förutsättningar för kulturella och kreativa företaglänk till annan webbplats

Affärsutveckling för kreatörer eller kreativa affärsutvecklare?

Exempel på hur företagsfrämjande aktörer kan förändra förutsättningarna för entreprenörer och företagare inom kulturella och kreativa näringar.

Affärsutveckling för kreatörer eller kreativa affärsutvecklare?länk till annan webbplats

Så här kan vi stärka kulturdriven export

En sammanfattning av det som sades vid Tillväxtverkets, Kulturrådets och Svenska institutets gemensamma seminarium om kulturdriven export.

Seminarier och rapporter

Tillväxtverket arrangerar själv eller tillsammans med andra seminarier, konferenser och workshops om kulturella och kreativa näringar. Här kan du läsa, se och lyssna på dokumentation från några av dem.

Referenslitteratur

Här samlar vi kunskap från andras arbete med kulturella och kreativa näringar.

Kreativ Sektor: ny studie och nytt nätverk

Om nätverket Kreativ Sektors nya initiativ för samverkan och en ny studie om de kreativa näringarna, en studie som huvudsakligen finansierats av Tillväxtverket.

Kreativ Sektorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster