Tillväxtverket

Bas- och verkstadsindustrin

Johan Fagerlönn, forskare specialiserad på digital interaktionsdesign, RISE Interactive

Forskningsorganisationen RISE, Research Institutes of Sweden, är ansvarig för en stor del av den tillämpade forskning som sker i Sverige idag. Johan Fagerlönn, som representerade avdelningen RISE Interactive, var en av de sista talarna att gå upp på scenen.

Interaktionsdesign och användarupplevelser 

– Vår forskning handlar mycket om interaktionsdesign och användarupplevelser samt hur man ska utforma dessa för framtida produkter och tjänster. I Piteå är vi en liten grupp forskare som intresserat oss särskilt för ljud och ljuddesign, hur man i framtiden kan använda det här som ett slags designmaterial, berättade han.

Ett exempel på det slags forskning som Johan sysslar med kom redan under inledningen av konferensen när man visade Oregano, ett digitalt gränssnitt med vilket man kan styra den stora orgel som finns inuti Studio Acusticum. Genom det kan användare från hela världen, så länge man har tillgång till en vanlig padda eller mobiltelefon, sjunga eller nynna en melodi som den självspelande orgeln sedan tolkar. För att få ytterligare ett exempel serverat räckte det med att rikta blicken mot det som fanns på parkeringen utanför, eller kanske snarare mot vad som ännu inte fanns där.

Den självkörande bilen

– Det stora arbetet för oss är inom mobilitetsområdet där det finns tre huvudsakliga trender. Den första är elektrifieringen där vi får mer och mer eldrift. Sedan har vi automatiseringen där bilar och andra fordon blir mer och mer självkörande. Till sist har vi uppkopplingen, det här med att bilar börjar kommunicera med varandra och infrastrukturen, sade Johan, och fortsatte:

– Den självkörande bilen har blivit som något slags ikon för digitaliseringen. Det står dagligen om den i tidningarna, vi undrar vad det kommer att innebära för nya trafiksituationer. När det gäller interaktionsdesign finns det mycket att bita i när det kommer till automatisering. Från det läge vi befinner oss i nu med att man kör bilen själv, till att de är helt själv självkörande, kommer det att vara en process där bilen tar över mer och mer medan föraren fortfarande finns med i loopen och är beredd att ingripa om någonting skulle gå fel.

Tillsammans med Scania har Fagerlönn och RISE Interactive testat nya lösningar för att lyckas komma framåt i den här omställningen. Bland annat har man undersökt möjligheten att projicera information om vad automationen gör på vindrutan i det fall att föraren måste ingripa under självkörningen.

Johan Fagerlönn beskrev under sin föreläsning även en annan intressant aspekt av det stundande självkörande samhället: Behovet av nya typer av kommunikation mellan bil och förbipasserande gångtrafikanter, där självkörande bilar på prov getts ”ansikten” med glada och neutrala miner för att signalera när det är okej att passera bilen.Det är dock inom bas- och verkstadsindustri som de riktigt intressanta tillämpningarna av RISE:s landvinningar inom interaktionsdesign sker.

– Den stora frågan för tillverkningsindustrin är hur man ska ta tillvara på den teknikutveckling som skett. Vi tittar bland annat på sättet som vi idag kommunicerar via sociala medier, och hur man eventuellt skulle kunna använda det i industrin.

Tillämpning av VR inom industrin

Ett annat exempel på teknologi som man sneglat åt är virtual reality (VR). En gammal teknik, ursprungligen från 80-talet, med mängder av tänkbara användningsområden inom alla möjliga branscher – och desto färre praktiska, lyckade tillämpningar.

– Jag är övertygad om att det finns sätt att arbeta med VR för att förbättra processerna inom industrin. Vi arbetar just nu med en tillämpning som kanske kan bli någonting, och det handlar om fjärrstyrning inom industrin. Det finns en trend där man flyttar personal från gruvor och maskingolv in i centraler för att kontrollera maskiner på distans istället. Det här innebär en förbättrad arbetsmiljö på flera sätt men samtidigt kan effektiviseringen bli sämre och maskinslitaget öka. Du får helt enkelt inte samma upplevelse och återkoppling när du sitter och stirrar in i skärmar, som du får när du sitter nära maskinen.

Här har RISE Interactive jobbat med bland andra Designskolan för att ta fram visionära koncept för hur man ska fjärrstyra framtidens industri.

– Det här är ett område där VR skulle kunna bli intressant. Under hösten kommer vi att göra ett antal tester i en gruva här i Västerbotten tillsammans med Boliden och ett företag som heter Brokk som tillverkar maskiner som låter sig fjärrstyras.

Närbesläktat med VR har vi det som man brukar kalla för augmented reality, eller mixed reality, där man blandar verkligheten med ett lager av virtuell verklighet. Ett slags ”förstärkt” verklighet – och som gjort för industrin.

– Det här tror jag kan bli väldigt användbart. Vi gör ett antal tester just nu där vi tittar på industriellt underhållsarbete där man ska kunna få information om maskinerna medan man går runt bland dem. Du ska också kunna få hjälp på distans, exempelvis av att någon – en virtuell person – kan stå bredvid dig och visa att man ska klippa av den blå kabeln istället för den röda så att det inte går dåligt. Den här personen kan vara en expert på just den här utrustningen och sitta på andra sidan jorden, det spelar ingen roll.