Tillväxtverket

Näringar i förändring

Företag inom besöksnäringen och kulturdrivna företag förnyar näringslivet. Många små industriföretag och industrinära tjänsteföretag är i stort behov av omställning och förnyelse. Vi driver på och underlättar förnyelse i olika näringar.

Aktuellt

  1. Vägar, omvägar och återvändsgränder i utbildnings­systemet

    - Tillväxtverket Vägar, omvägar och återvändsgränder i utbildnings­systemet Sverige har en generellt sett välutbildad befolkning, men trots det problem…

    Publikation Kompetens Näringar i förändring

  2. Nyfiken på smart industri?

    Jag är en nyfiken typ. Det har jag nytta av nu för det händer en väldig massa inom industrin. Vi har dessutom fem uppdrag inom Smart industri, regeringens…

    Blogginlägg Företag Regioner Företagande Näringar i förändring Digitalisering

  3. Så möter vi konkurrensen om världens turister

    Sverige har massor av fina besöksmål och upplevelser att erbjuda, både i våra storslagna natur- och kulturbygder och i storstäderna. Och turismen fortsätter…

    Blogginlägg Företag Regioner Statistik Turism Näringar i förändring

  4. Creative Powers ger Europa hopp

    Det är dystra tider och mycket tal om stagnation i Europa och bakåtsträvande på andra sidan Atlanten i fråga om att ställa om till ett hållbart samhälle…

    Blogginlägg Regioner Andra aktörer Kultur Regional utveckling Näringar i förändring

  5. Hur skapar vi den optimala platsen?

    Det finns platser i Sverige där kommersiell service inte fungerar på ett bra sätt och det berör oss. Emotionellt, men också genom avsaknad av kunskap…

    Blogginlägg Företag Regioner Andra aktörer Regional utveckling Näringar i förändring

Person som sätter upp sitt tält i skärgården.

Hållbar produktutveckling HPU

Sju regioner och ett kommunkluster deltar i Tillväxtverkets satsning på besöksnäringen med fokus på natur- och kulturturism.

En kvinna och en man arbetar i en industrilokal.

Smart industri

Här lyfter vi fram inspirerande exempel på utveckling och förnyelse i industriföretag.

Två kvinnor arbetar kreativt tillsammans.

Statistik kulturella näringar

Nästan vart tredje av de små och medelstora kulturella och kreativa företagen exporterar.

Två turister (äldre man och kvinna) tar en selfie.

Statistik om turism

Här hittar du bland annat statistik om boende och inkvartering, inkommande besökare samt ekonomi och sysselsättning.