Tillväxtverket

Vårt boot camp

Startup-Sweden är ett boot camp som ger Sveriges mest lovande digitala startups möjlighet att ta del av startup-scenen i Stockholm.

Vårt boot camp ger 10 företag möjlighet att utöka sitt nätverk med andra företag, finansiärer, potentiella kunder och partner. De får också praktiska och konkreta kunskaper inom affärsutveckling, från andra startups och från experter inom olika områden.

Läs mer om vårt boot camp under rubrikerna nedan.

2017 års sista boot camp arrangeras den 20-24 november. Sista ansökningsdag var den 18 oktober. Information om Startup-Sweden 2018 kommer senare i höst.

Vilka företag kan delta?

Företagen ska

  • ha ett svenskregistrerat aktiebolag som har utvecklar produkter och tjänster med hela världen som marknad,
  • vara antagen av en inkubator eller science-park, eller vara validerad av marknaden i form av omsättning, eller har fått någon form av finansiering,
  • ha en färdig prototyp eller betaversion av sin produkter eller tjänst,
  • kunna sitta i Stockholm med övriga företag hela den aktuella veckan,
  • ha en vilja att lära och att dela med dig av dina erfarenheter till andra företag.

Vilka förväntningar kan företagen ha?

Företagen kan

  • bygga upp och utöka sitt nätverk med andra företag, finansiärer, potentiella kunder och partner,
  • få praktiska och konkreta kunskaper inom affärsutveckling, från andra startups och från experter inom olika områden,
  • träna på sin pitch inför företag, coacher, pitch-experter och investerare
  • delta på sociala event, såsom Sthlm Tech Meetup och Startup Grind, tillsammans med övriga deltagare.
  • få förtur till utvalda insatser och internationella nätverk - om det passar deras profil - såsom Mobile World Congress (MWC), Innovate46 och Slush,
  • träffa privata och offentliga investerare på Sveriges största demodag för digitala bolag – Sweden Demo Day.

Vad kostar det att delta?

  • Företagen bekostar själv resa och boende.
  • Tillväxtverket står för alla övriga kostnader i samband med deltagandet i Startup-Sweden.

Hur väljs företagen ut?

  • En bedömningsgrupp väljer ut 10 bolag utifrån skriftliga svar på några frågor och en videopitch på maximalt 3 minuter.
  • Tidigare bedömningsgrupper har bestått av representanter från bland andra Stockholm Innovation & Growth (Sting), Almi Invest, Fast Track Malmö, Internet Discovery Day, Northzone, Innovationskontoret Stockholms Universitet, Bic Factory, Innovation Skåne, Industrifonden, och Tillväxtverket.