Tillväxtverket

Tema: Hållbarhet

Digitala startups med hållbarhet som affärsidé, det är målgruppen för Startup-Swedens tredje boot camp som arrangeras 11-15 september. Sök senast 6 augusti.

FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling visar de utmaningar världen står inför och pekar på behovet av företag som kan bidra till att lösa dessa. Är du ett av dessa företag?

Boot camp 3 ,2017 riktar sig till digitala startups med hållbarhet som affärsidé. Eller med andra ord: Vi riktar oss till startups som löser sociala och miljömässiga samhällsutmaningar genom digitala tjänster eller produkter – och på så vis bidrar till en hållbar utveckling.

Mer om de globala målen för hållbar utveckling  länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Läs mer boot camp 3 under rubrikerna nedan.

Anmälan till boot camp 3länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vilka företag kan delta?

Företagen ska

  • ha ett svenskregistrerat aktiebolag som har utvecklar produkter och tjänster med hela världen som marknad,
  • vara antagen av en inkubator eller science-park, eller vara validerad av marknaden i form av omsättning, eller har fått någon form av finansiering,
  • ha en färdig prototyp eller betaversion av sin produkter eller tjänst,
  • kunna sitta i Stockholm med övriga företag hela den aktuella veckan,
  • ha en vilja att lära och att dela med dig av dina erfarenheter till andra företag.

Vilka förväntningar kan företagen ha?

Företagen kan

  • bygga upp och utöka sitt nätverk med andra företag, finansiärer, potentiella kunder och partner,
  • få praktiska och konkreta kunskaper inom affärsutveckling, från andra startups och från experter inom olika områden,
  • träna på sin pitch inför företag, coacher, pitch-experter och investerare
  • delta på sociala event, såsom Sthlm Tech Meetup och Startup Grind, tillsammans med övriga deltagare.
  • få förtur till utvalda insatser och internationella nätverk - om det passar deras profil - såsom Mobile World Congress (MWC), Innovate46 och Slush,
  • träffa privata och offentliga investerare på Sveriges största demodag för digitala bolag – Sweden Demo Day.

Vad kostar det att delta?

  • Företagen bekostar själv resa och boende.
  • Tillväxtverket står för alla övriga kostnader i samband med deltagandet i Startup-Sweden.

Hur väljs företagen ut?

  • En bedömningsgrupp väljer ut 10 bolag utifrån en skriftlig ansökan och en kort videopitch.
  • Bedömningsgruppen består av representanter från följande aktörer: Stockholm Innovation & Growth (Sting), Almi Invest, Fast Track Malmö, Internet Discovery Day, Northzone, Innovationskontoret Stockholms Universitet, Bic Factory, Innovation Skåne, Industrifonden, och Tillväxtverket. Fler aktörer kan tillkomma.