Tillväxtverket

Tema: Hållbarhet

Digitala startups med hållbarhet som affärsidé, det är målgruppen för Startup-Swedens tredje boot camp som arrangeras 11-15 september. Sista ansökningsdag var 6 augusti.

FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling visar de utmaningar världen står inför och pekar på behovet av företag som kan bidra till att lösa dessa.

Boot camp 3 ,2017 riktar sig till digitala startups med hållbarhet som affärsidé. Eller med andra ord: Vi riktar oss till startups som löser sociala och miljömässiga samhällsutmaningar genom digitala tjänster eller produkter – och på så vis bidrar till en hållbar utveckling.

Mer om de globala målen för hållbar utveckling  länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Läs mer boot camp 3 under rubrikerna nedan.

Vilka företag kan delta?

Företagen ska

  • ha ett svenskregistrerat aktiebolag som har utvecklar produkter och tjänster med hela världen som marknad,
  • vara antagen av en inkubator eller science-park, eller vara validerad av marknaden i form av omsättning, eller har fått någon form av finansiering,
  • ha en färdig prototyp eller betaversion av sin produkter eller tjänst,
  • kunna sitta i Stockholm med övriga företag hela den aktuella veckan,
  • ha en vilja att lära och att dela med dig av dina erfarenheter till andra företag.

Vilka förväntningar kan företagen ha?

Företagen kan

  • bygga upp och utöka sitt nätverk med andra företag, finansiärer, potentiella kunder och partner,
  • få praktiska och konkreta kunskaper inom affärsutveckling, från andra startups och från experter inom olika områden,
  • träna på sin pitch inför företag, coacher, pitch-experter och investerare
  • delta på sociala event, såsom Sthlm Tech Meetup och Startup Grind, tillsammans med övriga deltagare.
  • få förtur till utvalda insatser och internationella nätverk - om det passar deras profil - såsom Mobile World Congress (MWC), Innovate46 och Slush,
  • träffa privata och offentliga investerare på Sveriges största demodag för digitala bolag – Sweden Demo Day.

Vad kostar det att delta?

  • Företagen bekostar själv resa och boende.
  • Tillväxtverket står för alla övriga kostnader i samband med deltagandet i Startup-Sweden.

Hur väljs företagen ut?

  • En bedömningsgrupp väljer ut 10 bolag utifrån en skriftlig ansökan och en kort videopitch.
  • Bedömningsgruppen består av representanter från följande aktörer: Stockholm Innovation & Growth (Sting), Almi Invest, Fast Track Malmö, Internet Discovery Day, Northzone, Innovationskontoret Stockholms Universitet, Bic Factory, Innovation Skåne, Industrifonden, och Tillväxtverket. Fler aktörer kan tillkomma.