Tillväxtverket

En genial idé!

Sweden Demo Day är en sammanslagning av finalen i Startup-Sweden - Tillväxtverkets boot camp för digitala företag – och Internet Discovery Day.

Mikael Damberg och Gunilla Nordlöf

Mikael Damberg och Gunilla Nordlöf invigde Sweden Demo Day.

– Det var genialt att bygga ihop dessa två delar, sa närings- och innovationsminister Mikael Damberg som invigde Sweden Demo Day tillsammans med Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf.

Sweden Demo Day 2016 arrangerades på Münchenbryggeriet den 14 december och blev, med stor marginal, Sveriges största demodag för startups. Drygt 2 100 personer hade anmält sig, varav 839 startups och 361 kända privata och offentliga investerare. Huvudsponsorer var Tillväxtverket, Internetstiftelsen i Sverige och Danske bank.

Det personliga mötet stod i centrum för dagen och arrangemangen runt detta var enkla: Små utställningar, skapade av företagen själva på plats, och en scen för pitchar på 1 minut.

– Det var en härlig energi över hela konferensen, berättar Arash Sangari. Alla var på verkligen hugget och tog vara på tillfället att knyta nya kontakter.

– Det var en dag att vara stolt och glad över, tillägger Marcus Liu. Vi samlade hela Sveriges ekosystem för startups på ett ställe och satte Tillväxtverket på startup-kartan.

Digitala bolag från hela landet fanns samlade

På plats på Sweden Demo Day fanns alltså många av de digitala bolag som deltagit i Startup-Sweden 2016. De fick dessutom chans att träffa ett urval investerare på en VIP-lunch.

En av tankarna bakom Tillväxtverkets boot camp är ett ge digitala företag från hela Sverige tillgång till startup-scenen i Stockholm. Vikten av detta tryckte båda Gunilla Nordlöf och Mikael Damberg på när de talade på VIP-lunchen.

– Talang finns över allt och det är viktigt att geografin inte hindrar att den tas tillvara. Så tack Tillväxtverket för detta initiativ, sa Mikael Damberg.

Startup-Sweden har kostat 2,5 miljoner kronor 2016. Och redan nu, innan programmet är utvärderat, kan investeringar på över 20 miljoner kronor kopplas direkt till satsningen.

– Med Startup-Sweden jobbar vi med kunskap och nätverk som verktyg, och överlåter finansieringen till den privata marknaden, förklarar Marcus Liu. Det är kul att se att detta koncept fungerar.

Startup-Sweden fortsätter nästa år.